Blokkade havens en Kanaaltunnel

Franse vissers hebben vanochtend de blokkade van elf Franse havens uitgebreid tot de terminal voor personenauto's van de Kanaaltunnel. Ze protesteren tegen de sterk gestegen brandstofprijzen.

Vrijwel al het vervoer van vracht en personen met veerboten van Frankrijk naar Groot-Brittannië en Corsica is stil komen te liggen. Tienduizend Britse toeristen zijn gestrand.

Nederlandse transportbedrijven die vracht naar Engeland vervoeren kunnen nog uitwijken naar havens in België en Nederland en naar de treinverbinding door de Kanaaltunnel, maar de wachttijden zijn door de drukte opgelopen tot vele uren.

De Franse vissers, die op een beperkt aantal plaatsen worden gesteund door blokkades van taxichauffeurs en boeren, eisen maatregelen van de Franse regering om de gestegen brandstofprijzen te compenseren. Volgens vertegenwoordigers van de vissers duren de blokkades nog zeker de hele dag. Ze voegden eraan toe dat na overleg met de regering de acties mogelijk vandaag beëindigd kunnen worden, ,,als ons gesprek bevredigend verloopt''.

Door de forse stijging van de prijs van ruwe olie op de wereldmarkt is de prijs van diesel in Frankrijk het afgelopen jaar met 5O procent gestegen en is de prijs van (belastingvrije) brandstof voor vissersschepen bijna verdubbeld. De Franse vissers eisen een directe subsidie op de brandstofkosten en hebben aangekondigd dat ze doorgaan met acties tot de Franse overheid die toezegt. De Franse minister voor Landbouw en Visserij, Jean Glavany, zou vandaag een gesprek hebben met de actievoerders. De belangrijkste Franse agrarische vakbond heeft zijn leden opgeroepen mee te doen met de acties.

De Franse vissers blokkeren onder meer de havens van Calais, Cherbourg en Marseille. Eerder dit jaar gingen transportondernemers in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Noorwegen over tot blokkadeacties als protest tegen de dure diesel.

Ook in Nederland hebben de prijsstijgingen tot grote problemen geleid bij de vissers en de transportbedrijven. ,,Er is veel onrust'', zegt een woordvoerster van de werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). ,,De rendementen voor dit jaar zien er heel slecht uit. We maken ons zorgen over het voortbestaan van een groot aantal van onze leden.'' In Nederland beperken de acties tegen de dure brandstofprijzen – een stijging van ongeveer 40 procent sinds 1 januari 1999 – zich tot verzoeken bij de overheid om steun. Maar zowel een voorstel voor verlaging van de accijns als het voorstel om een `wiebeltax' in te voeren die de prijs van brandstof moet stabiliseren, is met weinig enthousiasme ontvangen door de regering. Daarnaast lopen er onderzoeken naar mogelijke prijsafspraken van de oliemaatschappijen.