Ongelukken

Bij RTL4-nieuws heette het nog een ,,onafhankelijke commissie'' die geoordeeld had dat de KLM veilig was. De NOS had het over een ,,onafhankelijke commissie, ingesteld door de KLM''. Afhankelijk dus, want in opdracht van de luchtvaartmaatschappij. Netwerk kwam met drie voorbeelden van slecht onderhoud. Twee had de commissie over het hoofd gezien. In die uitzending meen ik het woord ,,onafhankelijk'' niet meer te hebben gehoord, terecht, want het is gewoon een commissie.

Wat is het Nederlandse nieuwsjargon toch vastgebakken aan dat woord ,,onafhankelijk''. Het is als de dikkerd die het altijd over zijn diëten heeft.

De essentie van het poldermodel is juist dat de commissies vol afhankelijke mensen zitten die na lang steggelen tot een conclusie komen. Als de commissies of toezichtsorganen echt onafhankelijk worden, gaan we nog eens wat zien.

Een andere vraag is of Netwerk met haar drie voorbeelden heeft aangetoond dat de KLM onveilig is. Het viel me mee. Een KLM-toestel steeg op uit Bangkok met een reservestuurknuppel voor de tweede piloot waar 12 centimeter speling in zat. Tegen de regels, maar die tweede knuppel is zelden onmisbaar. Het schijnt vorig jaar bij al die miljoenen vluchten in de wereld twee keer te zijn voorgekomen dat de gezagvoerder achter zijn knuppel in elkaar zakte zodat de reservestuurknuppel nodig was. Maar de tweede piloot had in dat geval natuurlijk ook op de stoel van de gezagvoerder kunnen gaan zitten, tenzij die de stuurknuppel zodanig in de houdgreep had dat...

Dan zijn er nog al die knoppen voor sturing en de automatische piloot. Wel erg onwaarschijnlijk dat zoiets mis gaat op die ene vlucht. Maar tegen de regels was die ene vlucht zeker en de commissievoorzitter was ervan op de hoogte. De twee andere voorbeelden waren een houtje-touwtje reparatie door de piloot in het primitieve vliegveld van Khartoem en de slechte reparatie van een brandstoflek. Goed speurwerk van Netwerk, maar ik miste de context van de dagelijkse vliegpraktijk en van andere luchtvaartmaatschappijen. Misschien komt dat nog. Opmerkelijk dat de KLM-piloten de verontwaardigde onderhoudstechnici niet steunen. Ik zou er meer over willen weten.

In Enschede is het ongeluk al gebeurd, dus vuurwerkhandel is bewezen gevaarlijk. In afwachting van de ,,Onafhankelijke Commissie'' Vuurwerk heeft het TNO al bekendgemaakt dat de etiketten op de dozen niet deugen. Dat was nog eens een onafhankelijk geluid.

Er kan veel misgaan. RTL4 heeft series aangekocht over grote ongelukken in het verleden, rijkelijk geïllustreerd met verwrongen staal en beton en computergeanimeerde instortingen. Maandagavond deel drie uit de Britse serie Gevaarlijke Gebouwen en gisteren het slot van de serie Treinrampen. Ik zag een flexibel dak dat bezweek onder plassen regenwater, een Australische kokerbalkbrug die het begaf, een stalen hangbrug die tijdens het spitsuur helemaal instortte omdat een enkel slecht gegoten stalen oog het begaf. Wel vijf, zes keer zag ik die brug met geanimeerde computerbeelden het water in zwiepen.

Gisteren kon ik gruwelen over treinrampen. Ik zag botsingen met auto's en sabotage-acties door terroristen of door verveelde tieners, met gewonden en doden, goede recepten voor wie zoiets overweegt. Kenmerkend voor dergelijke films is het trage tempo en de vele herhalingen van het bots- en breekgeweld. Ze kunnen worden onderbroken door reclame, eigen telefoontjes, zappen naar andere uitzendingen en je mist niets. Twintig minuten om een gevaarlijke Amerikaanse spoorwegovergang voor een verkeerslicht te behandelen. Als het verkeerslicht op rood stond, bleven sommige auto's op het spoor staan en zo verloor een omwonende, die al jaren had gewaarschuwd, zijn dochter. Ze zat in de wachtende schoolbus die door de trein werd gegrepen. Genoeg om de deur niet meer uit te gaan, maar pas op, het eigen huis kan ook ondeugdelijk zijn. Wanneer heeft een onafhankelijke commissie het voor het laatst geïnspecteerd?