De Britse digitale opmars

Digitale satelliettelevisie is in Engeland mateloos populair. Lagere sociale klassen en huishoudens met lagere inkomens blijken echter minder snel in aanraking te komen met digitale televisie dan de rest van de Britse bevolking. Dit zijn enkele conclusies uit een onderzoek van toezichthouder Oftel na bijna twee jaar digitale televisie in Groot Brittanië.

Op 1 oktober 1998 begon betaal-tv aanbieder BSkyB zijn digitale satellietoffensief, kort daarna gevolgd door ONdigital dat de Britten via de ether en antenne van een digitaal boeket voorziet. Uit onderzoek blijkt dat inmiddels een op de vijf Britse huishouden de beschikking heeft over een digitale ontvanger.

Ondanks een ambitieuze start van ONdigital speelt deze aanbieder net als de Britse kabelaars een ondergeschikte rol ten opzichte van het machtige SKY. Volgens de onderzoekers komt dit mede vanwege een beperkte kanaalcapaciteit in de ether en een relatief late start van de digitalisering op de Britse kabel. Bovendien is het medium kabel in het Verenigd Koninkrijk minder verbreid dan bijvoorbeeld in Nederland.

Uit het onderzoek bleek dat gebruikers wel toegang hebben tot een breed scala aan interactieve diensten via de digitale ontvanger, maar dat het daadwerkelijk gebruik gering is. De behoefte aan elektronisch bankieren, elektronisch winkelen, internet en spelletjes wordt door pc's en internet al in ruime mate bevredigd, waardoor mensen niet via hun televisie dezelfde diensten nogmaals afnemen. Veel onderzoeksbureaus die dikke rapporten over de toekomst maken, geloven echter nog heilig in deze `nieuwe diensten'. Mogelijk dat de computer het als gebruikersapparaat van een digitale ontvanger wint vanwege de uitgebreidere mogelijkheden. Zo blijft de huiskamer toch vooral een plaats voor televisievertoning.

De bij elk boeket aanwezige elektronische programma gids (EPG) is wél een populaire dienst. Een dergelijk instrument is bij honderden kanalen dan ook onmisbaar om wegwijs te worden in het aanbod.

Zowel ONdigital als SKY Digital voert sinds de start een hevige concurrentiestrijd die er onder andere toe heeft geleid dat bij beide aanbieders de benodigde digitale ontvanger bij een jaarabonnement gratis wordt meegegeven. SKY Digital, het boeket van BSkyB is verreweg het populairst. Zo'n 4 miljoen huishoudens hebben een abonnement. SKY Digital heeft een dusdanig groot aanbod (meer dan 150 kanalen) dat nagenoeg elk interessegebied en elke gemeenschap wordt bediend.

Daarnaast biedt BSkyB een zeer groot aantal pay-per-view kanalen (53), waardoor abonnees ten opzichte van het etherboeket een bredere keuze kunnen maken uit films die los kunnen worden gekocht bij 'SKY Box Office'. SKY Digital vraagt voor haar toppakket (94 tv-stations, waaronder een 17-tal premiumkanalen) 32 pond (115 gulden) per maand. Het minimumpakket met 26 kanalen kost 7 pond (circa 25 gulden) per maand.

BSkyB is een bedrijf dat zoveel mogelijk in eigen bezit wil hebben. Daarom lanceert het bedrijf bij voorkeur eigen kanalen, gebruikt het liefst de aan aandeelhouders gelieerde technieken, neemt het ter verzekering van sportrechten aandelen in voetbalclubs en voert de controle over de digitale ontvanger maximaal op, zodat `grote broer' SKY altijd meekijkt.

Voorbeeld is de nagenoeg verplichte telefoonaansluiting op de box, waarbij BSkyB 's nachts gegevens over het kijkgedrag kan binnenhalen, zodat `meer op de behoefte van klanten kan worden ingespeeld', zoals BSkyB het noemt. BSkyB is voor bijna 40 procent in handen van Rupert Murdoch's News Corp.

SKY Digital is alleen in het Verenigd Koninkrijk beschikbaar via de Astra 2-satelliet op 28,2 graden Oost. De datum van het uitschakelen van het analoge SKY-boeket (Astra 1) is vastgesteld op juni 2001.

Reacties graag naar tvplus@nrc.nl; Zie ook de `faq' van deze rubriek op www.nrc.nl/W2/Lab/

Mediarubrieken/tvplus.html

    • David de Jong