Van Kralingen op eenzame hoogte

In de blakende spontaniteit van haar podiumuitraling staat sopraan Miranda van Kralingen in Nederland op eenzame hoogte. En zo overrompelend als zij oogt, klinkt ook haar stem. In de serie Robeco Zomerconcerten van het Amsterdamse Concertgebouw die aanstaande donderdag besluit, zong Van Kralingen gisteravond Berlioz orkestliederencyclus Les nuits d'été met een verbluffende vocale draagkracht. Haar optreden werd bekroond met zeldzaam enthousiaste bijval, en een vrachtje aan boeketten van bewonderaars.

Op de vooraankondigingen intrigeerde reeds de combinatie van sopraan Van Kralingen in Berlioz' voor mezzo-sopraan gecomponeerde cyclus. Het uitstapje naar een lager register belichtte Van Kralingens heldere en toch romig-rijpe timbre met zowel het meest gunstige als ook een wat minder flatteus schijnsel.

In Le spectre de la rose voerde haar stralende hoogte zonder omwegen mee naar het bezongen paradijs, in de vocale diepten van Sur les lagunes bereikte zij in sommige frases duidelijk de ondergrens van haar stem. Maar steeds bezat haar interpretatie een aangename directheid, en steeds ook frappeerde de bijzonder genuanceerde wijze waarop de Franse gastdirigent Jean-Claude Casadesus Berlioz' meesterlijke orkestraties door het Radio Symfonie Orkest liet uitlichten. Casadesus was ooit werkzaam als componist van filmmuziek, en die achtergrond kwam naar voren in zijn benadering van de Prélude à l'après-midi d'un faune van Debussy. Geen zwevende helderheid of lome verleidingskracht kenmerkten hier de lokroepen van de faun, maar een simpelweg warme en ronde totaalklank, gepaard aan een precieze en elastische invulling van de ritmiek.

De keuze voor een geheel Frans programma bleek voor het Radio Symfonie Orkest in elk van de drie gespeelde werken een gelukkige. De slordigheden waarmee het orkest onder chef-dirigent Eri Klas zijn vorige optreden in de zomerserie vertroebelde, maakten onder Casadesus plaats voor zichtbaar geconcentreerd spel, wat ook in Bizets luchtige Symfonie in C leidde tot verrassende details en een zorgvuldig uitgewerkte dynamiek.

Voorafgaand aan het concert vestigde het Radio Symfonie Orkest nogmaals de aandacht op de dreigende opheffing.

Vorige maand nuanceerde de Raad voor Cultuur zijn advies tot ontbinding van het orkest op grond van `twijfel omtrent het artistieke profiel' met het voorstel een speciale commissie in het leven te roepen voor het vormen van een slotoordeel. Dat het orkest onder zulke hoogspanning gisteravond toch de toppen van zijn kunnen bereikte, verdient alle bewondering.

Concert: Radio Symfonie Orkest o.l.v. Jean-Claude Casadesus m.m.v. Miranda van Kralingen (sopraan). Werken van Debussy, Berlioz en Bizet. Gehoord: 28/8 Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 19/9, 20 uur.

    • Mischa Spel