Philips hoeft geen munten

Elektronicaconcern Philips heeft probleemdochter Origin verkocht aan het Franse Atos in ruil voor aandelen. Een bewuste keuze, zegt financieel bestuurder J. Hommen van Philips.

Elektronicaconcern Philips heeft bewust gekozen voor een geleidelijke manier om dochterbedrijf Origin af te stoten. De automatiseerder, met 17.000 medewerkers, is ondergebracht bij het Franse Atos, zo maakten Philips en Atos gisteren bekend. Philips krijgt betaald in aandelen Atos met een waarde van 5,7 miljard gulden en krijgt 48,9 procent van de nieuwe combinatie. Dat belang wordt de komende twee jaar verminderd tot 35 procent, waarschijnlijk door plaatsing van 10 procent van de aandelen aan de Amsterdamse beurs.

,,Cash is altijd het beste betaalmiddel als je echt van iets af wil'', zei financieel bestuurder J. Hommen van Philips gisteren in een toelichting op de transactie. ,,Maar we hebben geen behoefte aan cash en we geloven dat dit een betere manier is om waarde toe te voegen aan Origin. Dit is geen verkoop, maar een fusie, een soort beursgang via een indirecte weg. En we blijven aandeelhouder. Samen met Atos kan Origin harder groeien, onder meer door de versterking van het management. En daar profiteren we van mee.''

De afsplitsing van Origin is door analisten met instemming begroet. ,,Dit vergroot de transparantie van de Philips Groep en rechtvaardigt een verkleining van het gat tussen de waardering van Philips op de beurs en de bij elkaar opgetelde waarden van de verschillende onderdelen van Philips'', meldt een analist van Delta Lloyd Bank. Zo is afgelopen week het verhaal over een afsplitsing van de goed draaiende halfgeleiderdivisie van Philips nieuw leven ingeblazen door een verhaal in het Amerikaanse weekblad Business Week. ,,Pure speculatie'', was het enige dat Hommen daar gisteren over wilde zeggen.

De onderhandelingen met Atos, de enige van een klein lijstje kandidaten waarmee serieus is gepraat, hebben drie maanden geduurd. Hommen zei dat Philips de afgelopen vijf jaar wel degelijk veel plezier heeft gehad van Origin, een divisie die vrijwel voortdurend mindere resultaten behaalde dan het gemiddelde van de Philips-onderdelen en een groot verloop had onder het topmanagement. ,,Origin was een hele belangrijke leverancier voor ons'', zei Hommen. ,,Philips was goed voor 40 tot 50 procent van de omzet van Origin. We hebben de afgelopen drie jaar een enorme inhaalslag moeten maken op IT-gebied. We hadden bijvoorbeeld 25 verschillende e-mail-systemen binnen Philips. Dat is nu één gestandaardiseerd netwerk. We zijn nu één bedrijf.''

Philips blijft ook de belangrijkste klant van het nieuwe Atos Origin en is in zijn eentje goed voor 24 procent van de omzet van de nieuwe combinatie. De huidige contracten blijven minimaal drie jaar doorlopen. ,,Maar ik ben absoluut niet bang dat die contracten daarna opgezegd zullen worden'', zei de Franse topman B. Bourigeaud van Atos gisteren.

Naast Philips zorgen ongeveer twintig andere grote klanten, zoals ABN Amro, BNP Paribas, France Telecom en Shell, samen nog eens voor 21 procent van de omzet. Ook geografisch ligt het zwaartepunt van Atos Origin nog steeds in Frankrijk (29 procent van de omzet) en Nederland (24 procent van de omzet). ,,De fusie is een belangrijke stap om een Europese speler te worden'', zei Bourigeaud. ,,Maar we kunnen maar één stap tegelijk zetten. We worden wat betreft omzet nu het derde IT-bedrijf in Europa, maar zijn bijvoorbeeld nog steeds relatief klein in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.''

Bourigeaud is ervan overtuigd dat hij de winstgevendheid van Origin bij Atos kan verbeteren. Hij beloofde gisteren bijvoorbeeld dat het rendement (berekend als bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) van de combinatie binnen twee jaar zal toenemen van 6 procent tot 10 procent. ,,Iedereen kent de onderzoeken dat 60 procent van de fusies mislukt. Dit wordt een succes. Ten eerste omdat we het al eens eerder hebben gedaan. Ook Atos is in 1997 ontstaan uit een fusie. En omdat beide bedrijven elkaar zo mooi aanvullen. We hebben geen enkele overlap in klanten, in markten of in producten, waardoor we nu bijvoorbeeld elkaars producten aan elkaars klanten kunnen gaan aanbieden.''

    • Remmelt Otten