Politie-inval bij Mitsubishi

De politie van Tokio heeft gisteren invallen gedaan in kantoren en twee fabrieken van autofabrikant Mitsubishi en in de woningen van twee bestuursleden. Daarbij zijn notulen inbeslaggenomen van vergaderingen over terugroepacties van auto's en documentatie over klachten van klanten.

Mitsubishi is in een omvangrijk schandaal verwikkeld. Vorige week werd bekend dat de Japanse autofabrikant ruim dertig jaar klachten over de veiligheid van zijn auto's binnenskamers heeft gehouden, die het bedrijf had moeten melden aan de overheid.

In reactie op het politie-optreden zei de president van Mitsubishi Motors, Katsuhiko Kawasoe, vandaag de volledige verantwoordelijkheid te nemen en alles te zullen doen om het vertrouwen in het bedrijf te herstellen. Hij kondigde ,,stricte diciplinaire maatregelen binnen de onderneming'' aan. Volgens de kranten Nihon Keizai en Kyodo News heeft Kawasoe besloten terug te treden zodra het ministerie van Transport de aangekondigde strafmaatregelen tegen Mitsubishi bekendmaakt.

Beleggers lieten vandaag in reactie op de politie-invallen het fonds in de steek. De koers van het aandeel Mitsubishi daalde bijna 11 procent.

Volgens het Japanse persbureau Kyodo heeft Mitsubishi toegegeven dat het meer dan dertig jaar lang verzuimd heeft auto's terug te roepen waarvan gebleken was dat ze structurele gebreken vertoonden. Het concern zou daarbij steun hebben gekregen van overheidsambtenaren.

De autofabrikant overtrad stelselmatig een wet die sinds 1969 van kracht is. Die wet verplicht autofabrikanten de gebreken te melden en te herstellen zonder daarvoor kosten in rekening te brengen. Vorige week overhandigde het bedrijf de overheid de uitslag van intern onderzoek, waaruit bleek dat sinds 1977 systematisch klachten over defecten zijn verzwegen. De boete die Mitsubishi boven het hoofd hangt, mocht het bedrijf schuldig worden bevonden, is overigens gering: nog geen 50.000 gulden.

Sinds begin juli heeft Mitsubishi 620.000 auto's, bussen en vrachtwagens teruggeroepen voor reparatie van defecten, waaronder slechte remmen, brandstoflekkages en gebrekkige koppelingen. Die actie begon nadat inspecteurs van de overheid documenten over de gebreken hadden ontdekt in een kluis van het bedrijf. Voor zover bekend hebben de defecten aan Mitsubishi-modellen geen dodelijke ongevallen tot gevolg gehad.