Ook klaagplatform voor luchtreizigers

Er komt een consumentenplatform voor luchtreizigers. Hier zullen vliegpassagiers terecht kunnen met hun vragen over de dienstverlening van luchtvaartmaatschappijen. Het platform wordt opgericht door het ministerie van Verkeer en Waterstaat in samenwerking met de ANWB en de Consumentenbond.

Het platform zal zich bezighouden met het beantwoorden van reizigersvragen over bijvoorbeeld tarieven, overboekingen en compensatieregelingen bij dubbelboekingen. ,,Als er iets misgaat, het vliegtuig heeft bijvoorbeeld vertraging, dan is het nu vaak onduidelijk voor de consument waar hij recht op heeft. Uit die wirwar van diensten van luchtvaartmaatschappijen willen wij een standaardverhaal maken'', aldus een woordvoerder van de ANWB.

Mogelijkerwijs gaat het platform bemiddelen tussen gedupeerde reizigers en de luchtvaartmaatschappij.

De organisatie zal mogelijk ook informatie gaan verzamelen voor de consument over de veiligheid van de vliegtuigen van verschillende luchtvaartmaatschappijen. De taken van het platform zijn nog niet helemaal duidelijk omdat de onderhandelingen nog in een ,,pril stadium'' verkeren, aldus de woordvoerder van de ANWB. Wanneer het platform in werking zal treden is nog onbekend. Volgende maand heeft minister Netelenbos (Verkeer) een vervolgafspraak met de ANWB en de Consumentenbond.

Aanleiding voor de op te richten organisatie is de wens van de Tweede Kamer om een soort databank te ontwikkelen met informatie over de luchtvaartveiligheid. Uit nader onderzoek onder de consument bleek echter dat deze meer geïnteresseerd is in informatie over de dienstverlening van luchtvaartmaatschappijen, zo zegt een woordvoerster van Verkeer en Waterstaat.