Topman van Mitsubishi wellicht weg

De president-directeur van autoproducent Mitsubishi, Katuhiko Kawasoe, zal mogelijk volgende maand aftreden. Hij wordt verantwoordelijk gehouden voor het jarenlang geheimhouden van defecten aan auto's.

Dat schrijft het dagblad Yomiuri Shimbun vandaag. Kawasoe legt zijn functie waarschijnlijk neer omdat de Japanse regering strafmaatregelen tegen Mitubishi Motors heeft aangekondigd. Een woordvoerder van het bedrijf ontkende de informatie in het bericht en verwees naar het commentaar dat Kawasoe woensdag nog gaf. Toen voorzag hij nog geen noodzaak tot aftreden. Maar volgens de krant zal Kawasoe zijn beslissing pas nemen na bestudering van de reacties van zijn aandeelhouders op het schandaal.

Mitsubishi erkende deze week voor de autoriteiten en de klanten een serie technische defecten aan diverse automodellen die sinds 1990 waren geproduceerd, te hebben geheimgehouden. Maar de producent verzekerde dat deze defecten geen gevolgen hadden voor de veiligheid van de auto's. Dinsdag riep Mitsubishi 88.015 personenauto's, bussen en vrachtwagens terug voor inspectie.

Volgens de krant Yomiuri Shimbun heeft het schadaal ook belangrijke ondernemingen waarmee Mitsubishi is gelieerd, in verlegenheid gebracht, zoals de Bank of Tokyo-Mitsubishi. ,,Zij halen de eer van onze naam omlaag'', verklaarde een bestuurder van de bank in de krant.

,,De directie van Mitsubishi moet vernieuwd worden zodra het ministerie van Transport een beslissing neemt'', zei een andere woordvoerder. ,,Het betreft een ernstige zaak omdat de veiligheid van het product op het spel staat.''

Mitsubishi Motors, de vierde autoproducent in Japan, verkeert al in moeilijke financiële omstandigheden. Dit jaar zal het bedrijf nog met verlies afsluiten. De totale kosten van de terugroepactie voor veiligheidsinspectie worden voorlopig geschat op 7 miljard yen (70 miljoen euro).

Gisteren deelde de Europese dochter van Mitsubishi in Parijs mee naar schatting 120.000 voertuigen te moeten terugroepen voor inspectie van bepaalde onderdelen. Het gaat in Europa vooral om de modellen Galant, Eclipse, Colt en Lancer.