Sciencefiction op je mobieltje

Sinds enige tijd heeft Nokia een onderdeel `Games' aan zijn website toegevoegd. Hier kun je, op je pc, de spelletjes spelen waarmee de jongste generatie telefoons is uitgerust. Bovendien kun je er op spelletje zoeken om de bijbehorende telefoons, en op telefoon zoeken om de bijbehorende spelletjes te vinden. Een slimme zet, want zo ken je de vermaaksfactor van de diverse Nokia's al voordat je naar de winkel gaat. Allerlei telefoons uitproberen alleen om te kijken welke spelletjes ze hebben, zal een verkoper in een telecomwinkel je immers niet in dank afnemen.

Een mobiele telefoon wordt al lang niet meer alleen gekocht om mee te bellen. Het is een hebbeding geworden, een statussymbool. Bellen kun je met iedere apparaat en dus koop je er een omdat-ie er zo cool uitziet, of om je vrienden er de ogen mee uit te steken. En dank zij de slimme marketingzet van Nokia nu dus ook omdat je er zulke leuke spelletjes op kunt spelen.

Een mobiele telefoon beschikt tenslotte over een – zij het klein – schermpje, waarmee de helft van de functionaliteit van een draagbaar spelcomputertje al aanwezig is. En een spelletje voor de chips in een telefoon schrijven is gezien de beperkte rekenkracht óók niet zo moeilijk. Tetris, één van de beste en meest verslavende puzzelspelletjes ooit gemaakt, werkte tenslotte al op de allereerste Game Boy – en die had een geheugen waar een mug zich nog voor zou schamen, een rekenkracht nagenoeg gelijk aan nul en een onooglijk zwartwit-schermpje.

De vier spelletjes op de website van Nokia zijn qua complexiteit vergelijkbaar met de Game & Watch-spelletjes waarmee een onbekende Japanse speelkaartenmaker genaamd Nintendo zich zo'n twintig jaar geleden op het interactieve entertainmentpad begaf. In het behendigheidsspel Snake moet je een automatisch voorbewegende slang die alleen rechte hoeken kan maken naar lekkere hapjes leiden zonder hem de rand van het speelveld of zijn eigen, steeds langer wordende, staart te laten raken.

Racket is een simpel tennisspelletje dat niet veel geavanceerder is dan het allereerste videospelletje Pong. Het puzzelspel Opposite heeft wel iets van dammen; je speelt met zwarte en witte stenen op een geblokt speelveld en je moet zoveel mogelijk zwarte stenen in wit omzetten. Dat doe je door één witte steen in te sluiten tussen twee van jouw zwarte. Alleen probeert de computer op zijn beurt jouw stenen in te sluiten en dom is hij bepaald niet! Rotate tenslotte, is een schuifpuzzel waarin je de cijfers 0 tot en met 9 in opklimmende volgorde moet plaatsen. Het klinkt eenvoudig maar je ligt 's avonds in bed nog te schuiven.

Lijken de Nokia mobieltjes-met-games al heel wat, ze vormen nog maar het begin van de tendens om in allerlei draagbare draadloze apparaatjes steeds meer functionaliteit te stoppen. Die apparaatjes zullen bovendien altijd online zijn en je kunt er een duizelingwekkende hoeveelheid activiteiten mee verrichten, van websurfen tot het maken en versturen van digitale foto's. Van het handelen in aandelen tot het reserveren een parkeerplaats. Van het luisteren naar muziek tot het aanzetten van de oven thuis als je van je werk vertrekt. Sciencefiction? In Japan, waar het telecombedrijf DoCoMo mobiele telefoons met een zogenaamde iMode heeft geïntroduceerd, is het al werkelijkheid. Maar daar bestaat dan ook al een draadloos hoge-snelheidsnetwerk.

(www.nokia.com/games)