`Postbezorging PTT onder de maat'

PTT Post komt zijn plicht om 95 procent van alle brieven de volgende dag te bezorgen niet na. Ook komt minder dan 60 procent van de brieven die naar de postbussen gestuurd wordt op tijd aan. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek van de Consumentenbond.

Het onderzoek bestond uit twee steekproeven, eind januari en april, waarbij 2400 handgeschreven brieven naar vijftien verschillende adressen werden gestuurd. Van alle post kwam maar 85 procent de volgende dag aan. Slechts zes van de honderd brieven die op zondag werden gepost kwamen op tijd aan.

De Consumentenbond noemt de uitkomsten van het onderzoek `schokkend' en wil op korte termijn een gesprek met PTT, maar het bedrijf noemt het onderzoek `armoedig' en legt de resultaten ervan naast zich neer. ,,We willen graag met de Consumentenbond aan tafel om ze uit te leggen hoe ze een gedegen onderzoek doen'', is de repliek van een woordvoerster van PTT Post. Het postbedrijf noemt de 2400 brieven op een totaal van 22 miljoen poststukken die PTT dagelijks verwerkt ,,een lachertje''. Volgens PTT maken handgeschreven brieven nog geen tien procent van het briefverkeer uit.

Onderzoeksbureau Intomart test de bezorging door PTT Post door jaarlijks 200.000 testbrieven te sturen. Daaruit blijkt dat PTT voldoet aan het Besluit algemene richtlijnen post (BARP). Volgens deze norm is PTT verplicht 95 procent van de brieven binnen een dag te bezorgen.

De Consumentenbond meent wel degelijk een representatief onderzoek te hebben uitgevoerd en vindt de reactie van PTT `nogal heftig'. ,,Ik denk dat we een zwakke plek hebben ontdekt door het onderzoek vooral op consumentenpost te richten. De meeste mensen adresseren hun post met de hand.'' Een onderdeel van de steekproef was de `appelmoesproef'.

Honderd potten appelmoes werden zo verpakt dat ze een val van anderhalve meter heelhuids konden doorstaan. Acht pakjes kwamen beschadigd aan, variërend van een beschadigde pot tot moes.