Groei bij Macintosh

Detailhandelsconcern Macintosh (Superconfex, Halfords, Piet Klerkx, Belcompany) draait uitstekend. Als de verschillende markten – kleding, schoenen, woninginrichting, telefoons, autoaccessoires – zich gunstig blijven ontwikkelen, verwacht het bestuur dat de omzet in het tweede halfjaar zal stijgen met 7 procent. Het bedrijfsresultaat en de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening kunnen met meer dan 10 procent omhoog gaan.

In de eerste helft van dit jaar groeide de omzet van Macintosh met 14,4 procent tot 406,9 miljoen euro (896 miljoen gulden). De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening steeg met bijna 19 procent tot 7,8 miljoen euro (17,2 miljoen gulden), zo blijkt uit vanochtend gepubliceerde halfjaarcijfers.

Het consumentenvertrouwen in Nederland handhaafde zich in de eerste zes maanden op een hoog niveau. De detailhandelsbestedingen lieten een stijging zien. Het vertrouwen in de economie in België, Frankrijk en Duitsland, waar Macintosh ook actief is, was hoger dan in 1999 maar lag nog op een laag niveau. In de voor het Nederlandse concern relevante marktsectoren doet zich een lichte stijging van de bestedingen voor, zo lijkt het.

Het aantal klanten van MyWeb, Macintosh' gratis internetprovider, is gestegen naar 165.000. MyWeb biedt klanten de mogelijkheid met een klantenkaart korting te krijgen in de echte winkels van het concern. Macintosh stak in de eerste zes maanden 5,8 miljoen gulden in MyWeb.