De leeuw wil harder brullen

Wat wil ING? Groei en synergie. Wat mag de klant verwachten? Dat `ie gemolken wordt. Sorry, verkeerd woord. De leeuw wil harder brullen.

Je hebt dot com bedrijven, die zitten op internet met hun naam, een punt en de afkorting com. En je hebt ING. Die zit met zijn tientallen (buitenlandse) merknamen van financiële producten ook op internet, maar ook in het straatbeeld. En in dat laatste gaat wat veranderen, vooral in het buitenland. ,,Je krijgt ING, dan de leeuw en dan de lokale naam'', zei bestuursvoorzitter E. Kist gistermiddag bij de presentatie van louter groeicijfers.

De groei van de netto operationele winst was in het eerste halfjaar 28 procent tot 2,07 miljard euro. De groei van de operationele winst per aandeel is naar boven bijgesteld: van 15 procent (exclusief de overname van Reliastar, een Amerikaanse verzekeraar) naar 20 procent. En de groei de komende jaren van de operationele winst moet omhoog naar 12 procent (was 10 procent), zonder het effect van overnames.

Een van de mondiale motoren voor de groei moet de merknaam ING worden. In de Verenigde Staten zullen bijvoorbeeld de grote, en recent nog voor 10 miljard dollar aan overnames uitgebreide levensverzekeringsbedrijven onder een noemer worden gebracht. ,,Er moet meer identificatie met ING komen'', zei Kist. Nieuwe namen volgens de formule: eerst ING, dan het leeuw logo en dan de huidige lokale naam. In de Benelux zal er bij merknamen als Postbank (die de leeuw meegebracht naar ING) en Nationale-Nederlanden, niets veranderen, zei hij alvast maar.

Het was zijn eerste persconferentie over kwartaalcijfers als eerste man. De twee meest gebruikte woorden: synergie en groei plus de variaties daarop zoals de stelling ,,het levenbedrijf en vermogensbeheer zijn onze groeimachine''.

En het woord synergie, een term waaronder alles bleek te vallen dat groei veroorzaakt, van kostenbesparingen door het samenvoegen van de 50 Europese computercentra tot extra opbrengsten door de verkoop van verzekeringspolissen via bankkantoren en de uitwisseling van ideeën en oplossingen dwars door het concern.

Het beste citaat: we gaan die 50 miljoen klanten uitmelken. ,,Maar dat zal wel geen goed woord zijn.''

Negen jaar na de fusie van NMB Postbank en Nationale-Nederlanden is de naam Internationale Nederlanden Groep (ING) realiteit met topposities in Europa, de Amerika's en het Verre Oosten en met een multinationaal samengestelde raad van bestuur. Nu moeten de financiële doelstellingen maar eens omhoog. Maar verder geen dramatische gebaren zoals bij buurman ABN Amro.

Synergie is niet langer vrijwillig, maar wordt verplicht, vertelde Kist. Het rendement op het vermogen van het concern stijgt al, maar moet nog veel verder omhoog. In het eerste halfjaar haalde ING voor het eerst de 12 procent, de oude doelstelling. De nieuwe is 18 procent.

Het is de uitwerking van een financieel beleid dat al eerder is ingezet. ING wil, om in de gunst te blijven van grote beleggers, financieel conservatief blijven, maar toch zijn overschot aan eigen kapitaal laten krimpen. Een deel van het belegde eigen kapitaal dat laag rendeert (als je tenminste alleen kijkt naar het ontvangen dividend) wordt verkocht. In het eerste halfjaar leverde dat netto ruim 3 miljard euro op.

Met de opbrengst worden de recente aankopen van ReliaStar en het bedrijf met de pensioenverzekeringen van Aetna betaald. Zo moet een vliegwieleffect op gang komen: laagrenderende beleggingen worden omgezet in beter renderende eigen zaken. En de managers daarvan worden bovendien afgerekend op een hogere (12 procent) stijging van hun jaarlijkse autonome operationele nettowinst.

De ambities lijken minder rijk dan die ABN Amro vorige week presenteerde, maar dat is maar schijn, zeggen ze bij ING in de wandelgangen. De geambieerde winstgroei van ING (12 procent) is zonder de invloed van overnames, die van ABN Amro (doel: 17 procent), inclusief acquisities.

ING klaagde niet over zijn koers, die met zo'n 76 euro nu op het hoogste plateau in twaalf maanden staat. Uit de halfjaarcijfers en de toelichting van financieel bestuurder C. Maas bleek gisteren overigens dat ING zelf daaraan ook een bijdrage heeft geleverd.

In het eerste halfjaar heeft het concern 13,5 miljoen eigen aandelen ingekocht (prijskaartje: 900 miljoen euro), in juli en augustus nog eens 7,5 miljoen stuks voor, zo wordt in de wandelgangen geschat, een kleine 500 miljoen euro. Het totale bezit komt nu op 31 miljoen aandelen. ING heeft de effecten ingekocht als dekking voor de levering van aandelen als personeelsleden hun aandelenopties gaan uitoefenen. Alle opties zijn nu ingedekt.

De kosten van deze inkoopactie als personeelskosten rekenen en aftrekken van de winst vindt Maas een ,,kunstmatig'' idee. De opties kosten ING niets, zij worden in feite gratis weggegeven. Alleen het nu gemiste rendement op het eigen vermogen (een procent of 5) zou je als kosten kunnen rekenen. Dat scheelt bij benadering ongeveer een procent op de operationele nettowinst.

    • Menno Tamminga