Netwerken via je T-shirt

Sinds een paar dagen loop ik rond met een wit bandje om mijn pols. In lichtvangend blauw is er een cijfercombinatie op geprint. Het heeft wel wat weg van de bandjes die men in het ziekenhuis omkrijgt ter identificatie. Ook mijn bandje identificeert me, maar is vooral bedoeld als communicatiemiddel. Wie mij en mijn bandje ziet, het nummer noteert en @skim.com erachter plakt, heeft mijn emailadres. Tot nu toe heeft nog niemand iets in mijn mailbox achtergelaten, maar dat zegt niet zoveel, want Skim is nog niet erg bekend in Nederland.

Skim.com is een collectief van ontwerpers, vormgevers, computerexperts en andere creatievelingen. Begin 1999 begonnen zij aan hun missie: het integreren van online communicatie met communicatie van de straat. Het project bestaat uit drie onderdelen: een tijdschrift, een website en een kleding- en accessoirelijn waarbij elk product is voorzien van een nummercombinatie dat als emailadres gebruikt kan worden. Op deze manier, zo is de bedoeling, ontstaat er een wereldwijd netwerk van zogenaamde skimmers, die concepten, conversatie en creativiteit uitwisselen, schrijft medeoprichter Patrick Peritz oftewel 000008@skim.com op de site.

Dat netwerk is waar het allemaal om draait. ,,Is het je wel eens opgevallen dat deze wereld wordt beheerst door netwerken?'', valt te lezen op de openingspagina van het eerste nummer van skim-blad `/print' dat als thema `gizmo' heeft meegekregen. Daarna volgen ruim honderd pagina's, gevuld door kunstenaars en vormgevers uit verschillende landen met hun interpretatie hiervan. Gizmo betekent volgens Van Dale prulletje, apparaatje of foefje. Een thema waar je alle kanten mee op kunt en dat heeft geleid tot een blad vol foto's waar de computer op losgelaten is en tekeningen die helemaal digitaal zijn geproduceerd. Het beeld is aangevuld met overpeinzingen over uiteenlopende onderwerpen als vibrafoons en stereo-installaties voor in de auto.

Geheel in lijn met de missie die Skim zichzelf heeft gegeven, staat bij elke bijdrage een mailadres. Iedereen die het blad onder ogen krijgt, kan zo z'n mening over het gebodene kwijt aan de respectievelijke makers, want `/print' moet meer zijn dan `eye candy'. Of iedereen het blad als een feest voor de ogen beschouwt, valt nog te bezien, zeker is wel dat hapklare brokken in `/print' zijn vermeden.

De strak vormgegeven website is veel toegankelijker dan het blad. Alles hierop staat in het teken van communicatie. Zo kan men een email account openen, zich abonneren op sms-nieuws, naar filmpjes kijken, radio-uitzendingen beluisteren en spelletjes spelen. Of de nieuwe kledingcollectie bekijken die de naam Networked Denim en de cryptische omschrijving `essential armour for urban warriors' heeft meegekregen. Spannend is de mogelijkheid met behulp van een webcam in de winkel in Davos rond te kijken en via een chatbox met het winkelpersoneel te communiceren.

Aangezien veel mensen kleding willen voelen alvorens deze aan te schaffen (zeker wanneer de prijzen variëren van ƒ89 voor een t-shirt tot ƒ350 voor een jasje), is de collectie niet alleen online, maar ook in twintig Europese en Noord-Amerikaanse winkels verkrijgbaar, waaronder de Haagse kledingzaak Concrete. Eigenaar Dirk Jongen, zelf drager van een Skimjasje, is enthousiast over het Skimconcept. Zijn klanten, die Jongen omschrijft als mensen tussen de 18 en 50 op zoek naar vernieuwing, zijn blijkbaar al even gecharmeerd van de kleding, want de huidige collectie, genaamd Airport, is zo goed als uitverkocht. Het communicatie-aspect leidt tot minder enthousiasme of de mogelijkheden ervan zijn nog niet doorgedrongen. Jongen heeft iedereen die bij hem een Skim-item heeft aangeschaft een mailtje gestuurd op het tegelijkertijd verworven mailadres, maar geen reacties gekregen. Ook zijn eigen jasje heeft tot nu toe bij nog niemand de behoefte opgewekt achter de computer te kruipen. Jongen wijt dat aan de relatieve onbekendheid van Skim in Nederland, zijn winkel is de enige in het land die het merk verkoopt. Binnenkort bezoekt hij een internationale kledingbeurs en verwacht dan wel respons te krijgen.

Aangezien Skim sinds kort een vertegenwoordiger in Nederland heeft, zal de kleding over een tijdje op meer plekken verkrijgbaar zijn. Maar de netwerkmissie blijft een verhaal apart. Met hun mix van mode, avantgardistische cultuur en internet richt het collectief zich bepaald niet tot de gemiddelde klerenkoper of internetgebruiker. Die ziet in de emailadressen waarschijnlijk eerder een alternatieve datingmogelijkheid dan een platform voor het uitwisselen van creativiteit.

www.skim.com

Concrete, Schoolstraat 26, Den Haag. Tel 070-4273042 (de nieuwe collectie is hier vanaf het najaar verkrijgbaar)