Winst VNU daalt met 18 procent

VNU, uitgever van de Gouden Gids en Startpagina.nl, heeft in het eerste halfjaar een lagere winst geboekt. De nettowinst uit de gewone bedrijfsvoering, vóór buitengewone resultaten, daalde met 18 procent tot 92 miljoen euro (202,4 miljoen gulden).

De daling is het gevolg van hogere goodwill-afschrijvingen en gestegen rentelasten, beide het gevolg van de overname, vorig jaar, van Nielsen Media Research, een bureau dat in de Verenigde Staten televisiekijkcijfers meet.

VNU had in de eerste helft van 2000 ook een meevaller: van 578 miljoen euro — de boekwinst op de verkoop van de regionale kranten van VNU, waaronder BN De Stem en de Gelderlander, aan de Apeldoornse uitgever Wegener. Inclusief dit buitengewone resultaat explodeerde de winst van VNU tot 670 miljoen euro, ruim 500 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Exclusief goodwill, rentelasten en belastingen steeg de nettowinst van VNU met 21 procent tot 167 miljoen gulden. Beleggers, die vooral naar dit cijfer kijken omdat het het minst beïnvloed is door incidentele factoren, reageerden vanmorgen positief op dit cijfer. Het aandeel VNU steeg vanmorgen met 2,2 procent tot 58,40 euro.

Een meevaller was ook de stijging van de winst per aandeel (vóór goodwill, rente en belastingen) met drie procent, hoewel VNU eerder een nulgroei had aangekondigd. Beleggers vatten dit positief op, evenals de aankondiging van VNU dat dit cijfer over heel 2000 op hetzelfde niveau zal uitkomen.

Door de overname van Nielsen Media Research is de divisie marktinformatie uitgegroeid tot het grootste onderdeel van VNU. De divisie is goed voor een derde van de 1,5 miljard euro omzet die VNU in de eerste helft van 2000 maakte, 21 procent meer dan vorig jaar.

VNU zag zijn kosten in het eerste halfjaar fors stijgen. De afschrijving van goodwill verdrievoudigde tot 75 miljoen euro. Aan rentelasten was VNU 95 miljoen euro kwijt, een stijging van ruim 60 procent. Het concern gaf 127 miljoen euro uit aan overnames van een tijdschriftenuitgever in Hongarije, een marktonderzoeksbureau in India en de Nederlandse internetbedrijven Startpagina en Ilse. Kort na de afsluiting van het eerste halfjaar kondigde VNU ook de overname aan van Miller Freeman, een Amerikaanse uitgever van vakbladen en beurzen. VNU betaalt 695 miljoen euro voor het bedrijf.

VNU investeerde de afgelopen zes maanden 49 miljoen euro in internetactiviteiten. Daarmee blijven de websites van VNU verliesgevend, want de op het wereldwijde web geboekte omzet kwam niet verder dan 20 miljoen euro. Dit is overigens wel een sterke stijging ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar, toen VNU nog maar 6 miljoen omzet haalde op internet. Het aantal opgevraagde pagina's van VNU-websites steeg van 300 naar 460 miljoen.