Verlies Sabena verzesvoudigt

Structurele problemen, zoals hoge arbeidskosten, dure brandstof en de gestegen dollarkoers, hebben de resultaten van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena naar beneden gehaald. Het verlies verzesvoudigde in de eerste helft van dit jaar naar 84 miljoen euro (185 miljoen gulden) tegen 14 miljoen euro in de eerste zes maanden vorig jaar. De per 1 augustus aangetreden directeur C. Müller van Sabena sprak gisteren de verwachting uit ook de rest van het jaar niet uit de rode cijfers te komen.

Dringende maatregelen zijn noodzakelijk, aldus Müller, omdat de operationele kosten met 25 procent harder stegen dan de inkomsten, die 18 procent gestegen zijn. Reorganisaties onder de naam `Blue Sky' (Sabena) en `Clean Slate' (moedermaatschappij SAir Group, waaronder Swissair) moeten de financiële resultaten in 2001 kunnen ombuigen.

Sabena heeft sinds begin april al twee Airbus-vliegtuigen aan de grond gehouden om geld te besparen. De leasekosten zijn namelijk lager dan de operationele kosten als de toestellen zouden vliegen, is de redenering. Sabena zoekt een huurder die de contracten wil overnemen. Ook investeringen die geen rechtstreeks verband houden met de passagiers worden bevroren, zoals de aankoop van nieuwe vliegtuigen. Ook het bezit van de Sabena-hotels staat ter discussie. Eind september maakt de directie van Sabena meer details bekend over de reorganisatie, zoals het gevolg van de herstructurering voor de werkgelegenheid. De omzet van Sabena nam in de eerste zes maanden toe tot 2,6 miljard gulden. Ook moedermaatschappij Sair Group (voor 85 procent eigenaar van Sabena) presenteerde gisteren tegenvallende resultaten. Het bedrijfsresultaat daalde in het eerste halfjaar met 33 procent tot 202 miljoen gulden. Het concern verwacht over heel 2000 winstgevend te zijn. Maar de nettowinst zal volgens de directie lager uitkomen dan de 385 miljoen gulden van 1999.