Mitsubishi verzweeg jarenlang gebreken

Mitsubishi heeft externe klachten over de veiligheid van zijn auto's jarenlang geheim gehouden. De op drie na grootste autofabrikant van Japan heeft gisteren een intern onderzoeksrapport aan de overheid gegeven waarin het erkent ruim dertig jaar lang problemen binnenskamers te hebben gehouden die het verplicht was te melden.

De zaak kwam aan het licht nadat Mitsubishi in juli ruim een half miljoen personenwagens, bedrijfsauto's en bussen naar de garage terugriep wegens diverse gebreken. Onderzoek van het Japanse ministerie van Transport had aangetoond dat het concern onvoldoende aandacht had besteed aan klachten over mogelijke onveiligheid.

In eerste instantie werd gedacht dat de problemen van recente datum waren. Een intern onderzoek wees echter uit dat Mitsubishi vanaf 1969 klachten heeft verdoezeld - onder meer over lekkende brandstofleidingen en weigerende remmen. De uitkomst leidde ertoe dat het concern deze week moest bekendmaken nog eens 88.0000 auto's naar de garage terug te halen, veelal in Japan zelf.

De autobouwer heeft toegegeven dat de hogere managers op de hoogte waren van de gebeurtenissen en er niets aan hebben gedaan. Topman Katsuhiko Kawasoe liet weten dat dat ,,een zeer betreurenswaardige gang van zaken in ons concern weergeeft''.

De Mitsubishi-dealers hebben jarenlang de problemen aan de auto's verholpen voordat diepgravender onderzoek kon worden gedaan naar de veiligheidsaspecten ervan. Dat kan leiden tot een rechtszaak, omdat autofabrikanten verplicht zijn problemen met hun auto's te melden en de reparaties gratis uit te voeren.

Mitsubishi zegt dat de verantwoordelijken wilden proberen terugroepacties te beperken om het imago van het concern niet te schaden. Volgens analisten staat Mitsubishi in eigen land toch al niet zo goed aangeschreven.