Matige stijging van resultaten Randstad

Omzet en winst van uitzendconcern Randstad stegen de eerste helft van 2000 gematigd en bleven na zes recordjaren achter bij de verwachtingen. Topman Zwarts van Randstad wijt dit vooral aan grote investeringen en krappe arbeidsmarkten.

Randstads omzet steeg in vergelijking met de eerste helft van 1999 met 12,5 procent naar 2,9 miljard euro (6,4 miljard gulden). De nettowinst nam met 5,2 procent toe tot 77,5 miljoen euro (160,5 miljoen gulden). Het bedrijfsresultaat verbeterde met 3,5 procent tot 116,5 miljoen euro (216 miljoen gulden). Wat de omzetstijging van 12,5 procent betreft: daarvan was 7,9 procent autonoom, 3,5 procent gevolg van valutawisselingen en 1,1 procent van acquisities. De brutowinst verbeterde met 13,4 procent tot 680 miljoen euro (1,5 miljard gulden) waardoor de brutomarge groeide tot 23,2 procent. Door de acquisities van Tempo Group in Spanje en Mobile in Frankrijk groeiden zowel omzet, brutowinst en bedrijfsresultaat met 1 procent. De waardestijging van de dollar had daarop een positief effect van 4 procent.

Voor de tweede helft van dit jaar voorziet topman Zwarts ongeveer eenzelfde nettowinststijging als over de eerste zes maanden, maar wat de omzet aangaat verwacht hij een forsere groei. En als de kans op een gunstige acquisitie zich voordoet, zal Randstad die niet laten schieten. Zwarts verwacht dat de groei van de winst per aandeel over heel 2000 10 procent hoger zal uitkomen ten opzichte van 1999.

Randstads voornemen om tot 2005 met gemiddeld 19 procent per jaar te blijven doorgroeien (15 procent autonoom en 4 procent acquisities) en daarmee in dat jaar een omzet van 35 miljard gulden te bereiken, blijft volgens Zwarts intact. ,,Ook als dat niet elk jaar haalbaar blijkt, zoals nu.''

Randstad heeft het afgelopen halfjaar belangrijke stappen gezet om de onderneming volgens strategisch plan te concentreren op drie segmenten. Daarom is per 1 januari jongstleden overgeschakeld op drie nieuwe divisies: Randstad voor het gestandaardiseerde maatwerk, YACHT voor het professionele segment en Grootschalig. De grote investeringen in deze nieuwe opzet, de automatiseringskosten, de investeringen in de ICT in nieuwe serviceconcepten en in de uitbreiding van het totale aantal vestigingen met 113 tot 1.868 waren volgens topman Hans Zwarts samen met de schaarse arbeidsmarkt in noordelijk Europa verantwoordelijk voor de dit keer wat gematigde winstcijfers.

Randstad voorziet een toenemende internationalisering van het bedrijf. Was Nederland in 1993 nog goed voor 67 procent van de activiteiten, in 1999 was dat gedaald tot 50 procent en in 2005 zal dat nog maar 30 procent zijn.