Niet alleen voor zware gevallen

Een baby is niet meer tot bedaren te brengen, een jongetje krijgt slaag, een ander joch wordt door de politie thuisgebracht, een huiselijke ruzie lijkt hoog op te lopen, het ziekenbezoek oogt zorgelijk, een bejaarde zakt weg in een stoel, een vrouw en een kind leggen bloemen bij een graf – en intussen zegt de commentaarstem: ,,In ieder mensenleven gebeurt wel eens iets. Momenten waarop je goede raad gebruiken kunt. Omdat je de weg wilt weten naar instanties, of soms alleen maar om je verhaal te doen. Op die momenten bel je met Korrelatie.''

De stichting Korrelatie (,,als je het even niet meer weet'') kreeg vorig jaar bijna 40.000 telefoontjes binnen. Dat waren er twee keer zoveel als twee jaar eerder. Bovendien heeft een NIPO-onderzoek aangetoond dat 87 procent van de bevolking op de hoogte is van het bestaan van de telefonische hulpdienst. Er lijkt, kortom, geen enkele aanleiding te zijn waarom Korrelatie reclame voor zichzelf zou moeten maken. En toch is dezer dagen regelmatig een STER-spotje te zien, dat wervend het telefoonnummer 0900-1450 onder de aandacht brengt.

Waarom?

,,Omdat we nog te veel en te uitsluitend vastzitten aan het imago dat het wel héél erg met je moet zijn om met Korrelatie te bellen'', zegt directeur D. Huijbregts. ,,Terwijl we er allang niet meer alleen zijn voor de opvang van mensen die door de media in psychische nood zijn gekomen. We hebben ook een expliciete verwijsfunctie. Dat hopen we duidelijk te maken door voor het eerst in onze geschiedenis met een commercial te komen.''

Korrelatie bestaat binnenkort 35 jaar en kwam voort uit een programma van de AVRO-radio op kerstavond 1964: eenzame luisteraars konden bellen met raadslieden in de studio. Prompt waren de drie telefoonlijnen de hele avond overbezet. Dat leidde tot de aanleg van een permanente hulplijn, vooral voor kijkers en luisteraars die hun hart wilden luchten of advies kwamen vragen na een programma. En dat is zo gebleven. Of het nu een uitzending van Catherine Keijl over psychische stoornissen is, een radiogesprek van Martin Simek met een kankerexpert of een van de vele documentaires over de Tweede Wereldoorlog – men kan na afloop bij Korrelatie zijn hart luchten.

Nog altijd ontvangt de stichting jaarlijks een half miljoen gulden van de NOS, namens alle publieke omroepen, voor dit soort opvang. Commerciële omroepen die het bekende telefoonnummer op de aftiteling willen zetten, betalen 2.500 gulden per keer. Daarnaast is de subsidie van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport de laatste jaren van een half miljoen gestegen tot anderhalf miljoen gulden.

In ruil daarvoor is Korrelatie druk doende de `wegwijsfunctie' uit te bouwen. ,,Natuurlijk zijn er meer organisaties die het publiek per telefoon naar de juiste adressen verwijzen'', erkent directeur Huijbregts. ,,Maar die werken altijd alleen op één bepaald deelgebied. Wij zijn de generalisten, wij overzien het hele terrein. Dat willen we in de campagne duidelijk maken.''

Voor argwaan over de kosten blijkt geen aanleiding te zijn. De campagne wordt betaald uit een extra projectsubsidie van het ministerie en gaat dus niet ten koste van de hulpverlening. Het filmpje is door het Amsterdamse reclamebureau Nuyten & Associates gemaakt voor `een gereduceerd tarief'. En de STER en IP, die de zendtijd verkopen, brengen voor charitatieve spotjes een vriendenprijsje in rekening.

,,We hopen met deze campagne duidelijk te maken dat Korrelatie laagdrempelig en heel gewoon is'', aldus Huijbregts. ,,Uit onderzoek blijkt dat de behoefte aan advies heel groot is. Men denkt alleen nog te vaak dat wij er alleen voor de zware gevallen zijn. Dat imago moet veranderen. We zijn er voor alles waar een mens in zijn leven mee kan zitten, van de wieg tot het graf.''

    • Henk van Gelder