Fordfabrieken stil om banden

Autoproducent Ford zal de productie in drie Amerikaanse fabrieken stopzetten om 70.000 gevaarlijke autobanden van Firestone zo snel mogelijk te kunnen verwisslen

Bridgestone/Firestone, de fabrikant van de banden waarvan er twee weken geleden miljoenen zijn teruggeroepen, de meeste in de VS, kan zelf niet snel genoeg met nieuwe banden komen. Het Amerikaanse Ford besloot daarom zijn klanten tegemoet te komen en banden uit productievoorraden vrij te maken.

De banden waarom het gaat zijn vooral te vinden op de Ford Explorer. Jac Nasser, de topman van Ford, legde gisteravond via reclamezendtijd op de Amerikaanse tv uit waarom Ford dit gebaar maakt. ,,Er zijn twee dingen die ons het meest aan het hart gaan", aldus Nasser, ,,uw veiligheid en uw vertrouwen." Nasser zegt in het spotje dat het vijftien geschikte vervangende banden heeft gevonden. Tijdens het spotje was een gratis te bellen nummer in beeld voor informatie.

Ford wil vooral aan zijn klanten laten zien dat het alles in het werk stelt om de situatie op te lossen. Ford lijkt zich daarmee duidelijk te distantiëren van Firestone dat in de ogen van velen halve maatregelen heeft genomen.

Niet alleen zegt Firestone pas begin volgende zomer alle vervangenden banden te kunnen leveren, ook is het bedrijf volgens consumentengroepen veel te laat met het terughalen van de banden. Het Japanse moederbedrijf Bridgestone laat zich volgens de Amerikanen ook te weinig horen en lijkt vrij laconiek onder de gebeurtenissen.

De drie Amerikaanse fabrieken van Ford - in St. Paul (Minnesota), Edison (New Jersey) en Hazelwood (Missouri) - gaan vanaf aanstaande maandag twee weken dicht. De werknemers gaan met betaald verlof en Ford zal de komende tijd zo'n 25.000 Rangers en Explorers voor de verkoop beschikbaar hebben.

Het autoconcern heeft aangekondigd zeer binnenkort uit te leggen aan beleggers op Wall Street wat de invloed zal zijn op het bedrijfsresultaat.

De 70.000 banden zijn slechts een druppel op een gloeiende plaat omdat volgens Firestone 6,5 miljoen van de slechte banden nog in omloop zijn. Voor Ford is het een kans om zijn goede wil te tonen en Firestone in verlegenheid te brengen. Achter gesloten deuren was er al langer onenigheid, maar tot nu toe hielden Ford en Bridgestone/Firestone het front gesloten.

De banden waar het om gaat - P235/75r15 ATX en ATX II, alsmede de Wilderness AT 15 - zouden niet deugen omdat het rijvlak loslaat van de laag daaronder. De Nationale raad voor de verkeersveiligheid onderzoekt ongevallen waarbij 62 doden en meer dan honderd gewonden vielen en die in verband zijn gebracht met de gewraakte banden.

Wat banden in het algemeen minder kwetsbaar maakt is ze iets harder oppompen. Het rijvlak wordt daardoor kleiner en de zijkant van de banden heeft minder kans de weg te raken. Maar dat brengt weer andere risico's met zich mee.

Niet alleen kunnen de banden bij heet weer eerder springen, ook blijkt uit interne documenten van Ford dat de auto's dan veel meer risico's lopen op z'n kant te gaan. Ford heeft duidelijk met dit vraagstuk geworsteld toen het de Explorer ontwierp.