Drankgigant Cointreau koopt Bols

De grootste Nederlandse sterke drankenfabrikant Bols wordt overgenomen door het Franse Rémy Cointreau, bekend van onder meer Rémy Martin. De Fransen betalen 1,127 miljard gulden voor Bols aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij CVC Capital Partners.

Bols is bekend van onder meer Coebergh bessenjenever en Pisang Ambon. CVC, die ongeveer 10 procent van de Bols-aandelen houdt, kocht Bols twee jaar geleden. Bols en Wessanen gingen toen uit elkaar, Wessanen ging verder als zuivelproducent. Volgens bestuursvoorzitter R. van Ogtrop is de omzet van Bols sindsdien met ongeveer 30 procent gegroeid van ruim 400 miljoen gulden tot 600 miljoen gulden. De winst is volgens hem verdubbeld. De Frans-Nederlandse combinatie gaat opereren onder de naam Rémy Cointreau, Van Ogtrop zal in Parijs gaan werken. Het Bols-management zal gelijkwaardig zijn aan het Cointreau-management, zegt hij. Bols blijft alleen als merknaam gehandhaafd.

Het Franse drankenconcern betaalt in contanten en geeft voor de acquisitie 5 miljoen nieuwe aandelen uit. Dat is ongeveer 13 procent van de waarde van Rémy Cointreau. Het aandeel Rémy Cointreau daalde vanochtend op de Franse beurs dan ook met 3,67 procent van 87,2 gulden naar 84 gulden.

Bepalend voor de internationale drankenmarkt is dat de Canadese reus Seagram te koop staat. Het Franse Pernod Ricard en de Engelse Diageo hebben al gezegd dat ze samen Seagram willen kopen. Ook Allied Domecq zou op Seagram azen. Het kleinere Rémy Cointreau zou dat volgens analisten nooit kunnen. Volgens Van Ogtrop nemen de kansen van Rémy Cointreau wel toe, nu het Bols heeft gekocht.

Cointreau verwacht dat de overname van Bols al op korte termijn zal bijdragen aan de winst. Bols is marktleider in Nederland, België, Midden- en Oost-Europa. Daarnaast kan Rémy Cointreau nu veel meer merken exploiteren: Coebergh, Bols Oude Jenever, Pisang Ambon, Bootz Gin, Bokma, Poolse vodka en het Griekse Metaxa.

Bols zal zijn strategie blijven volgen onder Rémy Cointreau, aldus Van Ogtrop. Het bedrijf heeft sinds twee jaar alle aandacht gericht op de 11 sterkste merken. Productie en distributie van de drank doet het bedrijf sinds kort samen met concurrenten De Kuyper en Uto, in Zoetermeer.

Bols moest eerder dit jaar zwichten voor de druk van de 2.300 slijters omdat Bols Coebergh bessenjenever wilde gaan verkopen in supermarkten. Uiteindelijk besloot Bols het alcoholpercentage te handhaven, verkoop via slijters te stimuleren maar ook om volgende maand een bessenjenever te introduceren met een lager alcoholgehalte.

De nieuwe Nederlands-Franse drankengroep krijgt een omzet van 2,47 miljard gulden. Bols geeft geen financiële resultaten, omdat het niet aan de beurs is genoteerd.