EEN NIEUW LOGO VOOR NEDERLAND 1

Vier jaar gingen de uil, de klokken, de druppel en de ruit met de gestileerde 1 mee. Maar na 4 september verdwijnt het oude herkenningsteken van Nederland 1 definitief van het scherm. ,,Dit ontwerp van Peter van Loenhout heeft heel wat uren zendtijd gevuld. Een redelijk frequente Nederland 1-kijker heeft het nu wel gezien'', zegt Marcel Peek, die de uitgangspunten formuleerde voor een nieuw gezicht van Nederland 1. ,,Vergelijk het met een jas. Op een gegeven moment is hij versleten en ben je er op uitgekeken. En dan ging dit filmpje nog een jaar langer mee dan de bedoeling was.''

Behalve de behoefte aan afwisseling speelt ook de netprofilering mee. Komend seizoen krijgen de publieke netten een duidelijker, thematischer invulling en de introductiefilmpjes, trailers en programma-overzichten moeten dat weerspiegelen. Peek: ,,Het moet een vertrouwd net blijven, een net waarbij de kijker weet wat hij krijgt. De nadruk ligt op verdieping en minder op experimenteren. En het is een net gericht op mensen, met veel human interest. Er zijn veel documentaires te zien en er zit een nieuwsblok van een uur midden op de avond.''

`Mensen' en `realistisch' waren twee belangrijke steekwoorden in het concept dat Peek ontwierp. ,, Er moest uit de netstyling meer sfeer en menselijkheid spreken dan uit een grafische ontwerp zoals dat van Nederland 3. Maar de oude vormgeving was iets te tijdloos, bijna een beetje sprookjesachtig. We wilden nu iets hebben dat meer `down to earth' zou zijn. Dat neemt niet weg dat we de sterke punten graag wilden houden. Het wybertje bijvoorbeeld, is een heel goed logo omdat het zo herkenbaar is. Het nieuwe ontwerp moest daarbij aansluiten. Dus hebben we zitten bedenken waar die herkenbaarheid nou in zat. Was het de kleur, de vorm, de grootte van de 1?''

Na een uitgebreide selectieprocedure kwam de BBC met het beste voorstel voor een nieuw netprofiel. ,,Zij begrepen het best welke zender wij wilden zijn'', verklaart Peek. ,,Het logo en de vormgeving dat zij maakten gaan zeker weer drie jaar mee. En anders is er altijd de mogelijkheid om het tussentijds te updaten.''

(Tekst Edo Dijksterhuis, montage Marcel de Lange)