Modern Japan op billboard

In Almere-Stad is gisteren een billboard-tentoonstelling geopend ter gelegenheid van de viering van 400 jaar betrekkingen tussen Nederland en Japan. Vijftien billboards van ieder zes bij drie meter geven een indruk van het hedendaagse Japan, van een verstild ornament tot het bruisende stadsleven in Tokio. Ze gaan vergezeld van banieren met een haiku.

De billboards staan tot en met 29 oktober langs de Wandellaan in het centrum. Ze tonen foto's van Japanse en Nederlandse fotografen, die laten zien wat hen het meest treft in de Japanse samenleving. Deelnemers zijn de Japanners Hiroyuki Matsukage, die een fotoserie van vrouwen maakte, Yoshikawa Naoya, die zich liet inspireren door de vele kleuren van het bos waar hij vlakbij opgroeide, en de Nederlanders Nico Bick, Kjeld Duits, Paul Huf, Rob Lange, Ellen Houtman en Raymond Taudin Chabot. Nico Bick laat de moderne stad zien, Paul Huf fotografeerde details van Japanse huizen en Ellen Houtman, die nooit in Japan is geweest, legde haar eigen beeld over dat land vast.

(Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold)