Resultaat van Numico blijft achter

De winstgroei van Numico blijft sinds de overneming van enkele grote Amerikaanse bedrijven flink achter bij de toename van de omzet.

De voedingsmiddelenproducent maakte gisteren over het voorbije halfjaar een stijging van omzet en winst bekend met 125 respectievelijk 101 procent.

Numico kocht vorig jaar in de Verenigde Staten GNC, producent van vitamines en exploitant van een grote keten gezondheidswinkels. Daarnaast verwierf het Zoetermeerse concern de Amerikaanse vitaminenfabrikanten Rexall Sundown en Enrich. Van Numico's 4,2 miljard gulden omzet over de eerste helft van dit jaar was ongeveer de helft afkomstig van deze overgenomen bedrijven. Aan winst rapporteerde Numico 371 miljoen gulden (voor afschrijving van goodwill).

Met zijn Amerikaanse acquisities heeft Numico inmiddels 25 procent van de snelgroeiende Amerikaanse markt voor zogeheten voedingssupplementen in handen. GNC heeft vijfduizend winkels en opent er jaarlijks nog eens vijfhonderd. Numico's president-directeur, H. van der Wielen, wees er gisteren op dat zo'n achthonderd bedrijven actief zijn in de Amerikaanse vitaminenmarkt. Hij verwacht dat een groot aantal van zijn concurrenten zal verdwijnen. ,,Supermarktketens zoals Wal-Mart willen niet acht verschillende merken vitamine C in de schappen – er zullen maar een paar vitaminenproducenten overblijven.''

Numico is optimistisch over de ontwikkeling van de vitaminenmarkt. De onderneming verhoogde daarom gisteren zijn winstverwachting voor dit jaar naar een groei met 70 procent, voor afschrijving van goodwill. Eerder voorspelde het concern 40 procent winstgroei.

De winst per aandeel moet in 2000 met zo'n 50 procent stijgen. De afgelopen zes maanden nam de winst per aandeel toe met met 80 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar 2,56 gulden per aandeel. Dat de groei van de winst per aandeel in het tweede halfjaar lager uitvalt dan over de voorgaande zes maanden houdt verband met de recente aandelenemissie ter grootte van 518 miljoen euro. Hiermee financiert Numico zijn Amerikaanse expansie deels.

Om het wetenschappelijk onderzoek naar voedingssupplementen te bevorderen heeft Numico zestien nieuwe onderzoekers aangesteld in Wageningen. In de VS wil de onderneming de komende maanden 34 nieuwe producten lanceren.

Van Numico's traditionele product, babyvoeding, verkocht het bedrijf 11,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Met name de Zuid- en Oost-Europeanen en de Aziaten kochten veel babyvoeding. In totaal zette de divisie babyvoeding 992,2 miljoen gulden om.

De yoghurtdrankjes van Nutricia verkochten vooral in Hongarije goed. Daardoor steeg de omzet van Nutricia Dairy & Drinks Group met 8,1 procent tot 420 miljoen gulden.