Beter dan Barbie

Sinds kort verkoopt de Hema onder haar huismerk cd-roms met spelletjes van minder dan twintig gulden per stuk. Een prijs die meestal garant staat voor rommel, maar daar vormen deze spelletjes een aardige uitzondering op. De cd-roms sluiten aan bij een speelgoed- en kledinglijn die in december in de winkels komt. Daarmee is de Hema de eerste warenhuisketen die reclame maakt met een computerspelletje.

De twee nieuwe spellen zijn gemaakt door het multimediabedrijf IJsfontein, bekend van de cd-rom Meesters van Macht en het interactieve kinderprogramma Typotoons van de VPRO waarbij via internet een verhaal werd gemaakt en als animatie uitgezonden op de tv.

Het contact tussen de twee bedrijven kwam tot stand toen de Hema belangstelling toonde voor IJsfonteins eenvoudige kleuterspelletje Druppel. Daarin wordt een druppel door alle seizoenen heen gevolgd en er staan verhaaltjes en liedjes op. Volgens Hayo Wagenaar van IJsfontein bleken de cd-rom-ideeën van zijn bedrijf en die van de Hema overeen te komen: ,,Hoe maak je voor een aantrekkelijke prijs toch een zo leuk mogelijk spel waar kinderen een flink aantal uurtjes zoet mee zijn.'' IJsfontein ging aan de slag en het resultaat ligt nu in de schappen van de Hema.

Vooral Ik ben een ster, voor meisjes vanaf 7 jaar, is een combinatie geworden van geraffineerde reclame en entertainment. De vormgeefster van de meisjeskleding van de Hema heeft speciaal een aantal kledingstukken ontworpen voor zowel de cd-rom als in het echt in de winkels. Broeken met wijde pijpen, hippe rokjes en T-shirtjes waarbij de naveltjes te zien zijn. Precies wat een modebewust meisje van zeven begeert.

Met Ik ben een ster kunnen meisjes hun carrière als popzangeres een eerste zetje geven. Ze moeten een vragenlijst invullen over hun uiterlijk en krijgen een kledingadvies. Verder kunnen ze dansen, naar muziek luisteren en aan karaoke doen als hun pc over een microfoontje beschikt. De liedjes zijn voor elk wat wils; disco, house, arrenbie en nederpop. De teksten zijn allemaal in het Nederlands (de nederpopsong over het konijn Pluis dat niet meer leeft is dramatisch).

De popsterren in de dop kunnen ook aan hun PR werken door in het spel alvast visitekaartjes, flyers en cd-hoesjes te ontwerpen. Ik ben een ster heeft een hoog Spice&Spears-gehalte maar is honderd keer beter dan die zoete roze cd-roms van Barbie met kleding waarin mijn moeder nog niet dood gevonden zou willen worden.

Met Spacetrash worden de jongetjes aangesproken. Het spel heeft een link met een nieuwe speelgoedlijn van `space'-speelgoed die in december in de schappen komt. De cd-rom speelt ook handig in op de skate-rage. Zo wordt er in het spel veel `gegrind' (over een richel of trapleuning skaten).

Het verhaaltje is wederom simpel. Het is 2007. Met een speciaal ontwikkelde `Heligrinder' kun je met reuzensprongen van wel 500 meter reizen maken aan de rand van de dampkring. Het vele afval dat er zweeft, maakt dat moeilijk en gevaarlijk. De kunst van dit spel is om net buiten de dampkring het afval te onderscheppen door van het ene platform naar het andere te springen. Dat kan in vijf levels en met een beperkte hoeveelheid zuurstof en vijf levens per level. Het klinkt simpel, maar het springen vereist een hoge vaardigheid met de muis en werkt zo verslavend als een goede game behoort te zijn.

Met de cd-roms Ik ben een ster en Spacetrash doet de Hema een veelbelovende stap in een nieuwe richting. En in de oude traditie van een redelijke kwaliteit voor weinig geld.

Spelen met Druppel (prijs 19,95 gulden); Ik ben een ster (prijs 12,95 gulden; Spacetrash (prijs 12,95 gulden). Uitg. Hema en IJsfontein. Voor Windows (minstens Pentium) en Mac (PowerPC).

    • Anja Vink