Rammelende kunstgebitten

De step of skate-scooter begint na een opmars in Japan en de VS ook de Nederlandse markt te veroveren. Agenda testte het modieuze vervoermiddel. Rammelende kunstgebitten

`Hij remt niet, hij, rolt niet en hij rijdt niet'', reageert een als sportief bekendstaande collega schamper, wanneer hij mijn vers aangeschafte vervoermiddel ziet. Hij zegt uit ervaring te spreken. ,,Een wangedrocht dus'', vat een andere collega dit vonnis samen. Sacha echter, de jongst aanwezige collega, is meteen enthousiast: `Koel', zegt ze. Ze stapt onverwijld op de skatescooter en rijdt ermee de gang op. Wij kunnen niet anders dan haar houding en snelheid bewonderen.

Blokker stunt er mee (`Van ƒ300 voor ƒ199'), fietswinkels doen ze in de aanbieding (`Nu ƒ250') en in het straatbeeld duiken ze steeds vaker op: de eigentijdse uitvoering van de aloude step.

Vroeger had je een step met luchtbanden. Daarmee verdween je urenlang, tot razernij van ouders of verzorgenden, in het netwerk van autoluwe straten dat de stad toen nog rijk was. ,,Ik mocht voorop bij mijn broertje'', herinnert zich een babyboomer. ,,Ik had er één met een zitje achterop'', zegt een ander. Steps met luchtbanden zijn ook weer volop te koop, zij het geheel gerestyled en bedoeld voor de fitnessfreak. Een getraind stepsporter kan er in één dag mee om het IJsselmeer steppen. Maar over deze step nieuwe stijl gaat het hier niet.

De trendy step van het moment is een kruising tussen skates, skateboard en step. `Inline skates met handvatten', worden ze wel onwelwillend genoemd. De namen waaronder dit hybride vervoermiddel op de markt verschijnt zijn vele: skatescooter; kickboard of rollerscooter. Op z'n Duits heet het een `Stahlroller mit Trittbrett', in de volksmond `step'.

De step oogt kek. Het strakke metaal suggereert eigentijdsheid en de plastic wieltjes zien er futuristisch uit. Handelaren spreken van een rage in Australië, de VS en Japan. Verpleegkundigen in ziekenhuizen en schappenvullers in grootgrutbedrijven zouden zich er massaal mee verplaatsen. Met een gewicht van circa 5 kilo, opvouwbaar en belastbaar tot zo'n 150 kilo heten ze `sportief, handig en praktisch' te zijn.

,,Niet rijden, niet rollen en niet remmen'', herhaalt een andere collega vilein grijnzend en absoluut niet overtuigd van de voordelen van het voertuig. Maar ook hij kan niet nalaten het stepje in de gang te proberen. De treeplank buigt onrustbarend onder zijn statige overgewicht. ,,En het materiaal waarvan die handvatten zijn gemaakt, deugt ook niet'', zegt hij als toegift.

Goede argumenten voor de step lijken er genoeg te zijn. In een fietswinkel zegt de verkoopster dat de step geschikt is voor kleine afstanden. Als dat waar is, zou dit vervoermiddel een concurrent zijn voor de vouwfiets. Een droombeeld voor de NS, waar menig tussencompartiment dagelijks dichtslibt met stellages van bewust verwrongen metaal. De step vouw je in een handomdraai op en past in elk bagagerek.

Het vergt enige moed om op de step te stappen. Je voelt dat deze step is bedoeld voor jongeren in baggy pants en een verveelde uitdrukking op het gelaat. Het kan best zijn dat in New York de beurs-boys met de mini-scooter door het verkeer sjezen. Gevoelsmatig hoort een juveniel op de step en niet een rijp volwassene. Iemand die medio vorige eeuw ter wereld kwam, moet eerst al zijn moed verzamelen.

Met die moed is het goed gegaan. Dat was het enige wat lukte op de urban scooter waarmee ik door de Dapperbuurt reed. Laat ik het zo zeggen: wie vindt dat een rustig tempo op de fiets al gauw te snel is, en wandelen achter een rollator net iets te langzaam, die móét aan de skatescooter. Zeker als je geïnteresseerd bent in de structuur van de stedelijke ondergrond. Ieder mierenpootje waarover je rijdt, voel je in de trillingen van het stuur. Daarmee is de skatescooter bij uitstek geschikt voor mensen die van castagnetten-muziek houden en beschikken over een loszittend kunstgebit. De skatescooter is ook uitstekend te gebruiken om het evenwichtsgevoel te trainen.Dat is een ware uitdaging, steunend op een minuscuul stuurtje en een treeplank krap maat 45. Mensen wier hobby het is regelmatig plat op de bek te gaan, mogen de scooter dan ook niet laten staan. Mensen met andere voorkeuren moet ik helaas teleurstellen. Ik durf wel te voorspellen dat de skatescooter de komende Koninginnedag volop aanwezig zal zijn in het straatbeeld, zij het niet in het verkeer.