P&O Nedlloyd op winst ondanks verlies Martinair

De Brits-Nederlandse containerrederij P&O Nedlloyd heeft het afgelopen tweede kwartaal 44 miljoen dollar winst gemaakt. Dat is een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar toen 18 miljoen dollar verlies werd geboekt. De eerste drie maanden van dit jaar werden nog afgesloten met een verlies van 14 miljoen dollar.

Topman Leo Berndsen van Koninklijke Nedlloyd (dat voor 50 procent deelneemt in P&O Nedlloyd) toonde zich ,,zeer tevreden''. Hij voorspelde dat het bedrijfsresultaat over het gehele jaar een ,,belangrijke verbetering'' zou laten zien.

De winst in het tweede kwartaal is vooral te danken aan het aantrekken van de tarieven en het grotere ladingaanbod (8 procent in totaal). De opbrengst per teu-eenheid (20-voets container) steeg 5 procent. De gunstige ontwikkeling geldt vooral voor het containervervoer tussen Europa en het Verre Oosten, dat 36 procent (278.000 teu-eenheden) uitmaakt van de totale lading van de schepen van P&O Nedlloyd. Ook het vervoer tussen de VS en Europa (11 procent) en op de Noord-Zuid routes (19 procent) wordt profijtelijker, zo maakte P&O Nedlloyd vanochtend bekend.

Voortzetting van de winstgroei – tenminste in lijn met de ontwikkeling van de gehele markt voor containervervoer – is de belangrijkste doelstelling van het bedrijf, aldus Berndsen. De hoge bunkerprijzen – de uitgaven stegen in een jaar met 50 miljoen dollar – zijn een negatieve factor waarvan het effect met kostenbesparingen moet worden opgevangen.

Vorming van een `megacarrier' door fusie met een andere containerrederij is voorlopig niet de orde, aldus Berndsen. Hij noemde twee redenen. P&O werkt aan verzelfstandiging van het cruise-bedrijf, hetgeen waarschijnlijk voor half oktober een feit wordt. Daarnaast moet Martinair dat verlies lijdt als gevolg van de sterk gestegen kerosineprijzen, orde op zaken stellen. Koninklijke Nedlloyd en KLM bezitten elk 50 procent van Martinair.