Laatste troef is een `onderwaterhelikopter'

Volgens de laatste berichten zijn al rond tien pogingen ondernomen om een duikerklok of een van de twee Russische reddingsonderzeeërs aan de gezonken Koersk te koppelen. De duikerklok, Kolokol geheten, kon de zestig graden slagzij makende Koersk niet benaderen. De mini-onderzeeërtjes, de Priz en de Bester geheten, konden niet op tegen de sterke onderstroom rond de Koersk.

De Britse reddingsonderzeeër LR-5, die vanochtend aan boord van het Noorse werkschip Norman Pioneer vanuit Trondheim naar de Barentsz-Zee vertrok, heeft krachtiger motoren, waarmee de stroomsnelheid van vijf kilometer per uur wél kan worden overwonnen. Groot-Brittannië beschikt over precies dit ene Deep Submergence Rescue Vehicle, DSRV, dat tot op een diepte van bijna zeshonderd meter reddingsmissies zou kunnen uitvoeren.

De LR-5 zou, aldus een Britse marinewoordvoerder ,,als een onderwaterhelikopter'' rond de gezonken onderzeeër kunnen cirkelen en precies bovenop een van de ontsnappingsluiken kunnen landen. De LR-5 beschikt voor dit soort manoeuvres over een handvol draaibare propellers.

Een zogeheten transfer-skirt, een soort zuignap, moet de bemanning helpen met het koppelen aan de Koersk. De flexibele skirt wordt op de onderzeeër neergelaten, waarna het water onder de zuignap wordt weggezogen. Hierdoor komt deze muurvast te zitten. De LR-5 kan vervolgens aan dit `anker' op de Koersk worden getrokken.

Vervolgens wordt alle zeewater tussen LR-5 en Koersk weggepompt. De uitwendige waterdruk zorgt ervoor dat de LR-5 muurvast blijft zitten. Een ingewikkeld koppelingssysteem is dan ook niet nodig. De bemanning van de LR-5 kan vervolgens de eigen luiken openen en die van de Koersk van buiten af opendraaien. Wat ze daar aantreffen is de vraag. Waarschijnlijk zal de LR-5 in ieder geval een lading zuurstofmaskers en -flessen meenemen om direct aan de Russische bemanning uit te delen.

De LR-5 wordt door de Britse onderneming Cable & Wireless commercieel ingezet bij inspectie en reparatie van onderzeese telefoonkabels. Voor de redding van een onderzeeër is de LR-5 nog nooit ingezet, maar voor alle zekerheid wordt de onderzeeër altijd paraat gehouden in de buurt van de Britse basis voor kernonderzeeërs bij Faslane in Schotland. De LR-5 is onlangs gemoderniseerd en kan zestien `evacués' meenemen.

    • Menno Steketee