Farm Frites zoekt Belgische beschutting

Bij het NK tijdrijden in Zaltbommel stonden de renners en begeleiders van wielerploeg Farm Frites centraal. De aardappel- producent trekt zich terug als hoofdsponsor.

Het sportieve aspect bij het Nederlandse kampioenschap tijdrijden was gisteren van ondergeschikt belang. Bijna alle ogen waren gericht op de shirts en de volgwagens van Farm Frites. De succesvolle aardappelproducent uit Oudenhoorn beleefde een ongelukkige vuurdoop in het profpeloton. Ruzies, roddels en achterklap vulden de krantenkolommen. De sportieve leiding wisselde in rap tempo. De resultaten werden steeds slechter. Murphy's Law liet zich gelden.

Vandaag of morgen wordt bekend dat Farm Frites terugtreedt als hoofdsponsor. Adviseur Peter Post voert onderhandelingen met directieleden van de Belgische sponsor Domo, een tapijtenfirma die onder leiding van manager Patrick Lefevere zijn opwachting maakt in de wielersport. Marc Sergeant is de beoogde ploegleider. Lefevere mag bepalen welke renners en begeleiders hij gaat overnemen van co-sponsor Farm Frites. Er is dus eerder sprake van een overname dan van een fusie. De begroting van circa twaalf miljoen gulden is ook niet evenredig verdeeld.

,,Er kan maar een kapitein op het schip staan'', verwijst Post naar de ondergeschikte positie van de Nederlandse werknemers. ,,We konden niet verder op de ingeslagen, doodlopende weg. Leiding geven aan een profploeg is niet voor iedereen weggelegd. Ik had geen tijd en geen geld om naar sterke mensen op zoek te gaan. We komen in een opgemaakt bedje.''

De bal ligt nu bij de juristen. Als die geen bezwaar aantekenen, is het lot van de tweede Nederlandse profploeg bezegeld. De luxe van minimaal twee nationale wielerteams heeft bijna twintig jaar standgehouden. De hegemonie van Rabobank wordt alleen maar groter. Volgens insider Egon van Kessel een slechte zaak voor het nationale cyclisme. ,,De jeugd van kleine ploegjes krijgt minder kansen. Rabo kiest voor zijn eigen talentjes.''

Van Kessel was als assistent-ploegleider in dienst van Farm Frites, maar werd dit voorjaar op non-actief gesteld na onenigheid met ploegleider Teun van Vliet. Die werd een paar weken later ook bedankt voor bewezen diensten, met als gevolg dat Van Kessel zich weer tussen de renners begeeft. De alom gerespecteerde talentenkweker is sans rancune.

Volgens Van Kessel zijn de besprekingen met Domo een direct gevolg van de slechte prestaties van Farm Frites. Door een gebrek aan UCI-punten zou de Nederlandse ploeg volgend jaar waarschijnlijk niet kunnen deelnemen aan de Tour de France, in commercieel opzicht de belangrijkste koers. ,,Post maakt gewoon een optelsom, een zakelijke overweging'', weet Van Kessel.

Manager Jacques Hanegraaf van Farm Frites bevestigt dat de samenwerking met Domo bijna beklonken is. De directie snoerde hem deze zomer de mond, maar Hanegraaf zit tijdens het NK gewoon achter het stuur van de volgwagen. Zijn toekomst is ongewis. Als co-sponsor van Domo is er weinig bewegingsruimte voor de werknemers van Farm Frites. De soigneurs en mecaniciens moeten ook vrezen voor hun baan.

Sprinter Jans Koerts uit felle kritiek op de werkwijze van Post. ,,Die man heeft veel slechts gedaan voor de Nederlandse wielersport'', zegt de renner die schermt met een aanbieding van een concurrerende ploeg. Post bevestigt dat Koerts naar een andere werkgever mag uitkijken.

Welke renners worden overgenomen door de Belgische hoofdsponsor? Kopman Peter van Petegem is in principe tot een akkoord gekomen met Mapei. De Belg staat nog een jaar onder contract bij Farm Frites. Wanneer deze geldschieter niet langer als hoofdsponsor optreedt, kan het juridisch getouwtrek beginnen. Volgens Servais Knaven kunnen de renners gaan en staan waar ze willen. Zelf blijft hij liever op het vertrouwde nest. Post bevestigt dat Knaven met Koos Moerenhout en Robbie McEwen worden overgeheveld naar Domo.

De nieuwe wielerploeg is Vlaams getint. Farm Frites richt zich, in tegenstelling tot Rabobank, op de buitenlandse markt. Het aantal Nederlandse renners is geen halszaak bij de onderhandelingen. De Belg Johan Museeuw is de blikvanger. Maar deze `koning van de klassiekers' is nog lang niet hersteld van zijn ernstige motorongeluk. Volgens Post zou Van Petegem de ideale vervanger zijn van Museeuw.

    • Jaap Bloembergen