Martinair op verlies door dure brandstof

Chartermaatschappij Martinair verkeert in financiële problemen. De forse stijging van de brandstofprijzen heeft haar in het eerste halfjaar 55 miljoen gulden meer gekost dan een jaar eerder. Het bedrijf meldde gisteren daardoor in de rode cijfers te zijn beland.

Martinair, voor de helft eigendom van KLM en voor de andere helft van Nedlloyd, heeft inmiddels maatregelen getroffen om de resultaten te verbeteren. Onder de naam Red Alert is een kostenbesparingsoperatie gestart, die tientallen miljoenen moet opbrengen. De tarieven op de belangrijkste vracht- en passagiersroutes zijn het komende winterseizoen met 10 tot 15 procent verhoogd.

Naast de hoge brandstofprijzen noemt de luchtvaartmaatschappij de hevige concurrentie op de transatlantische routes als oorzaak van het verlies. Een woordvoerder wil niet zeggen hoe groot het verlies exact is. Nadere financiële gegevens worden pas na afloop van Red Alert bekendgemaakt.

Van inkrimping van het personeelsbestand is vooralsnog geen sprake. Wel vliegt Martinair nu al met een stewardess of steward minder op de korte vakantievluchten naar bestemmingen aan de Middellandse Zee. Eind vorig jaar had de onderneming ruim drieduizend mensen in dienst.

Formeel stelt Martinair dat de resultaten over de eerste zes maanden van het boekjaar `fors' achterblijven bij de resultaten van vorig jaar. Hoewel de omzet licht steeg, is het resultaat negatief.

Vorig jaar haalde Martinair een exploitatiewinst voor belasting van 37,3 miljoen gulden, een halvering ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet nam licht toe, van 1,5 miljard naar 1,6 miljard gulden. Ook de resultaten van dochter Martinair Party Service stonden onder druk.

Martinair is niet de enige luchtvaartmaatschappij die te lijden heeft onder de hoge brandstofprijzen. KLM begon eerder dit jaar de operatie Baseline om uit de rode cijfers te blijven en berekende eveneens een brandstoftoeslag.

Transavia, de andere grote Nederlandse chartermaatschappij, zag afgelopen jaar haar winst dalen van 40,1 naar 36,6 miljoen gulden en kondigde ook ruim 10 procent hogere prijzen aan. Tegelijk neemt de concurrentie toe. Deze winter begint Dutch Bird, de nieuwe chartermaatschappij van Sudtours, met vluchten vanaf Schiphol. Reisorganisatie Travel Unie gaat vliegen met toestellen van Hapag Lloyd en Brittannia.