Tobben met tolpoort

De vakanties lopen ten einde, de autofiles zwellen weer aan. De Tweede Kamer beslist dit najaar of minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) een `proef' mag nemen met tolpoorten op autowegen in de Randstad. Rond Rotterdam zijn drie `zoeklocaties' voor tolpoorten aangewezen. Een daarvan is de A20 tussen Nieuwerkerk en Capelle aan den IJssel. Daarover brak net voor de zomervakantie een discussie uit die een voorproefje gaf van het chaotische debat dat binnenkort op gang komt.

Nieuwerkerk aan den IJssel, halverwege Gouda en Rotterdam, vreest dat een tolpoort op de A20 zal leiden tot veel sluipverkeer van automobilisten die geen tol willen betalen. De gemeenteraad nam prompt een motie aan dat bij Nieuwerkerk geen tolpoort moet komen. De raad van Capelle aan den IJssel, buurgemeente van Nieuwerkerk en Rotterdam, nam kort daarna een soortgelijke motie aan. Twee andere nabijgelegen gemeenten, Moordrecht en Moerkapelle-Zevenhuizen, zagen dezelfde bui hangen.

De vier gemeenten stuurden een brief naar de provincie Zuid-Holland, waarin ze vroegen om een onderzoek naar oprichting van een tolpoort op het Gouwe-aquaduct, bij Gouda. Dat viel weer niet in goede aarde bij de gemeente Gouda. Verkeerswethouder J. Vermeij vond dat de vier buurgemeenten ,,niet goed bezig zijn''. Want een tolpoort bij het aquaduct op de A12, direct na de afslag Gouda, zal ertoe leiden dat automobilisten met bestemming Rotterdam die niet vijf (of zes gulden, inclusief btw) willen betalen, door Gouda gaan rijden. ,,De stad zit al stampvol. Dit plan mag nooit doorgaan'', aldus Vermeij.

Waar begint het sluipverkeer? `Not in my backyard', zegt dus de ene na de andere gemeente. ,,Het is een absurde discussie'', erkent het hoofd van de afdeling verkeer van de gemeente Nieuwerkerk. ,,Maar de angst dat sluipverkeer ernstige verstoppingen op de wegen op ons grondgebied kan veroorzaken, is zeker realistisch.''

Een tolpoort op de A20 dicht bij Rotterdam, dus op het gebied van Capelle, zou voor Nieuwerkerk, Moordrecht en Gouda de beste oplossing zijn, maar weer niet voor Capelle. Het verkeer uit de Capelse wijk Schollevaar naar Rotterdam en Den Haag zou in de spits dan tol moeten betalen. Maar de automobilist uit Capelle die via de Abram van Rijckevorsel naar Rotterdam rijdt, zou niets hoeven te betalen.

Capelle kan invloed uitoefenen als `lid' van de regio-Rotterdam die met Netelenbos een convenant heeft gesloten over de oprichting van de tolpoorten rond Rotterdam. Nieuwerkerk, dat net buiten de regio valt, moet zijn vertrouwen stellen in de provincie Zuid-Holland, die als derde partij deelneemt in de besluitvorming waar de tolpoorten rond Rotterdam moeten komen. Dat zal nog heel wat geharrewar opleveren.

Er is waarschijnlijk maar één middel om tolvermijdend sluipverkeer effectief tegen te gaan: tolpoorten oprichten op de belangrijkste sluipwegen. Als dat gebeurt – en vermoed wordt dat minister Netelenbos daarop aanstuurt – kunnen automobilisten net zo goed op de autowegen blijven. In de file dus, want – zegt de verkeersdeskundige uit Nieuwerkerk in de Randstad is, zeker in de spits, geen vervoerscapaciteit als alternatief voor de auto.

    • Jan Gerritsen