E-mail Safeway misbruikt

De Britse supermarktketen Safeway is afgelopen week het slachtoffer geworden van computercriminaliteit. Klanten van Safeway kregen een e-mail toegestuurd waarin werd aangekondigd dat de prijzen in de winkels van Safeway met een kwart zouden worden verhoogd. Bovendien kregen ze het advies om, als de prijsverhoging hun niet beviel, hun boodschappen voortaan vooral bij concurrenten als Tesco of Sainsbury te doen. Dat heeft de Britse krant The Sunday Times gisteren gemeld.

De gewraakte e-mail was ondertekend door `het Safeway team' en voorzien van het internetadres van de supermarktketen. Het lijkt erop alsof de berichten door de systemen van Safeway zelf zijn verstuurd, zo verklaarde een woordvoerder van het bedrijf.

Meer dan duizend klanten van Safeway belden zaterdag om te klagen over het bericht. De supermarktketen vreest dat een hacker zich toegang heeft verschaft tot een interne databank met de gegevens van meer dan 25.000 klanten.

Een woordvoerder van Safeway zei gisteren dat het niet duidelijk is of het om een inbraakpoging van buitenaf gaat, of dat hulp van binnen Safeway is geboden.

Het incident bij Safeway is meest recente in een reeks van problemen die Britse bedrijven met hun elektronische beveiliging hebben. Zo moest de Barclays bank afgelopen maand nog haar on line activiteiten stilleggen toen bleek dat sommige klanten toegang hadden tot de rekeningen van andere klanten. Bij elektriciteitsbedrijf PowerGen wist een onbevoegde zich vorige maand toegang te verschaffen tot creditcard-gegevens van duizenden klanten.