Anna, Richard, Freud en Owen

Als een romantisch drama met een huwelijksaanzoek begint in plaats van eindigt, moet er wel iets moeizaams aan de hand zijn met het toekomstig bruidspaar. En dat is ook zo, in Reckless. Om te beginnen is hij, een jong chirurgje, twintig jaar jonger dan zij. Hij heeft haar weten af te pakken van de man met wie ze vijfentwintig jaar getrouwd was en die nog steeds niet helemaal beseft dat hij is ingeruild voor een jonger model. O ja, en die man is ook nog eens zijn baas.

Deze hele dramatiek is uitgebreid aan de orde geweest in de BBC-miniserie waarvan de herhaling afgelopen maand bij de VARA te zien was. Heeft u die gemist? Geen nood. Vanavond wordt het eerste deel uitgezonden van het vervolg: Reckless – The Sequel, waarin dezelfde thematiek nog eens lekker wordt uitgemolken.

De sequel zoemt vooral in op de jaloerse ex-echtgenoot. Voor de vorm laat een enkel goedbedoelend familielid nog wel wat psychologie-van-de-koude-grond los op het leeftijdsverschil in de relatie: ,,Je moeder is dood, toch?'' zegt de zus van de aanstaande bruid op veelbetekenende toon tegen het `jongetje'. Maar verder lijken familie en vrienden wel uitgeFreud. Daar hebben ze dan ook de hele eerste serie de tijd voor gehad.

Nee, dan de ex-man! Alsof Freud nog niet genoeg werk zou hebben aan de configuratie zoals ze is, sublimeert hij zijn jaloezie tot een extreem vaderlijke houding tegenover zijn ex-vrouw. Hij keert vervroegd terug van een congres in IJsland om haar uit te leggen dat het écht niks kan worden met die jongen die avond aan avond in de disco hangt en vast heel snel genoeg van haar heeft. Op patroniserende toon vertelt hij haar dat ze het jochie wil patroniseren. En verder haalt hij een hoop smerige intermenselijke trucs uit die J.R. uit Dallas niet onwaardig zouden zijn geweest.

Reckless is een bizarre mengeling van genres. Het is niet echt een tv-film; wat wij als twee delen te zien krijgen, waren er oorspronkelijk vijf. Het heeft iets weg van de perfecte soap: de kijker wordt gebombardeerd met ultrakorte scènes vol typetjes van wie er nogal wat in een ziekenhuis werken, die allemaal een of andere relatie met elkaar hebben, of hebben gehad, en die daar heel graag over praten.

Maar af en toe lijkt Reckless juist op een sitcom, zoals wanneer de ex-echtgenoot IJsland slechts met behulp van sledehonden en kano's blijkt te kunnen verlaten. In de scène waarin de ex-man meterslange matrixprinter-uitdraaien met informatie over ontrouw in haar brievenbus staat te proppen – ,,zeventig procent van alle huwelijken met zo'n leeftijdsverschil eindigt in een scheiding!'' roept hij daarbij door haar huistelefoon – is de sitcom-soap-kruising compleet. Maar wat moeten we dan weer aan met die vage thriller-elementen?

Hoe dan ook, uiteindelijk draait alles natuurlijk alleen om de vraag of dit ongelijke stel, ondanks de zo vijandige buitenwereld, nog lang en gelukkig gaat leven – net als in serie één. Zo'n truc kun je bij elk relatiehobbeltje herhalen. Het wachten is dus op Reckless III.

Reckless II, Ned.3, 20.01-20.55u.

    • Ellen de Bruin