Medical Systems is bij Philips geliefde divisie

Philips Medical Systems compenseert de stagnatie op de markt voor röntgenapparatuur onder meer via overnames. Een gesprek met directievoorzitter Barella.

Wanneer wordt de medische divisie verkocht? Het was lang een terugkerende vraag op persconferenties, maar zij is intussen wat naar de achtergrond gedrongen. Met MedQuist en ATL Ultrasound deed Philips Medical in twee jaar twee miljardenovernames. Kopen in plaats van verkopen lijkt het devies.

J. M. Barella, sinds 1 april 1997 directievoorzitter van Philips Medical, legt uit waarom de medische divisie prima aansluit bij de rest van Philips. ,,Wij maken intensief gebruik van de basisresearch van Philips. In onze cardiovasculaire scanners bijvoorbeeld, gebruiken wij een technologie die is ontwikkeld voor de cd-speler. Het onderdeel dat dient om de cd-schijfjes op een luchtkussen te laten draaien gebruiken wij om efficiënt warmte af te voeren in onze röntgenapparatuur voor het onderzoek naar hart- en vaatziekten.''

Met de overname van MedQuist, specialist in de verwerking van medische dictaten, is het dwarsverband tussen Philips Medical en Philips Speech Recognition in de schijnwerpers gezet. Medical neemt producten af van de divisies componenten en halfgeleiders. Dan is er nog het Philipsmerk. ,,Medische apparatuur behoort tot de oudste activiteiten van Philips'', zegt Barella. ,,Die merknaam is heel wat waard.''

Sinds begin dit jaar zijn de resultaten van Medical afzonderlijk zichtbaar in de financiële rapportages van Philips. In de afgelopen zes maanden was Philips Medical goed voor zeven procent van de omzet en iets minder dan vijf procent van het operationeel resultaat. De jaaromzet van Medical ligt op een slordige 6,5 miljard gulden. De eerste zes maanden van dit jaar toegenomen met een dikke 16 procent, een voor Philips Medical buitengewoon hoge groei. ,,De afgelopen jaren zijn we, gecorrigeerd voor valuta-invloeden, met zes tot negen procent gegroeid'', zegt Barella. ,,Daarmee hebben we marktaandeel gewonnen.''

In de showroom van Philips Medical in Best neemt U.W.L. Sonnen de bezoeker mee langs zachtgrijze apparaten met de omvang van een kleine personenauto. Röntgenapparatuur voert nog de boventoon, maar andere technieken zijn duidelijk in opmars. De bezoeker aan Philips Medical kan niet heen om termen als Ultrasound, CT en Magnetische Resonantie. De technologieën hebben gemeen dat ze artsen een beeld geven van wat zich afspeelt in het menselijk lichaam.

De overname van ATL Ultrasound was voor Philips twee jaar geleden een manier om compensatie te zoeken voor de lage groei op de markt voor röntgenapparatuur. Bovendien verstevigde Philips zijn positie in de Verenigde Staten, nu goed voor zo'n veertig procent van Philips' omzet. ,,De Amerikaanse markt is erg belangrijk'', zegt Barella. ,,De VS zijn goed voor veertig procent van de wereldmarkt. Veertien procent van het bruto nationaal product wordt er aan gezondheidszorg besteed, substantieel meer dan elders.''

In de afgelopen jaren zijn grote private bedrijven die in de VS de gezondheidszorg domineren (HMO's) steeds beter op de kosten gaan letten, maar intussen zit er volgens Barella weer groei in de Amerikaanse markt. ,,Het gaat op en af'', zegt hij. In Europa, Philips' thuismarkt, is de groei licht teruggelopen. Azië, een regio waar Philips relatief is ondervertegenwoordigd typeert Barella als ,,een groeimarkt''. Regio's buiten Azië, Europa en Noord-Amerika tellen financieel nauwelijks mee in de wereld van de medische apparatuur waar behalve Philips marktleider General Electric, Siemens en Toshiba te toon zetten.

Barella deelt de markten waarop Philips Medical zich beweegt niet alleen in naar technologie. De apparaten zelf zijn goed voor een deelmarkt van een slordige 15 miljard dollar. ,,De vraag naar procedures [het maken van scans] neemt jaarlijks toe met 6 tot 9 procent.''

Sterkere groei vindt Philips Medical in de informatietechnologie en de dienstverlening. Barella schat de omvang van de laatste markt op vier tot vijf miljard dollar: ,,In dit segment passen van oudsher de reparaties'', zegt hij. ,,Maar het gaat verder. Wij kunnen in onze servicecentra via on line verbindingen zien dat er problemen zijn met een apparaat, of zelfs dat er problemen aankomen. Als wij een apparaat leveren adviseren wij de klant vaak over de inrichting van de hele kliniek, we leiden personeel op en helpen met de financiering. Philips Medical is een organisatie-adviseur in deze sector.''

De IT-markt voor het gebied waarop Philips Medical zich beweegt is met een omvang van een paar honderd miljoen dollar de kleinste, maar ook de snelst groeiende deelmarkt waarop Philips Medical zich beweegt. De overname van MedQuist, sterk in dicteerdiensten voor medici, past in dit marktstegment. Gezien de snelle groei lijkt het logisch dat Medical nieuwe acquisities zal zoeken in dit deel van de markt, maar Barella houdt zich wat op de vlakte: ,,De medische sector is aan het consolideren. Wij oriënteren ons op de industrie als geheel.''

    • Michiel van Nieuwstadt