Leraren 2

In de ingezonden brief `Leraren' van 5 augustus j.l. wordt de vraag gesteld ``of er nog leuke leraren zijn die met plezier hun vak overbrengen'', en aldus hun leerlingen enthousiast maken voor het onderwijs. Ja, die zijn er ongetwijfeld nog, alleen in het nieuwe Tweede Fase-systeem krijgen zij daartoe niet meer de kans.

Bij de laatste onderwijsvernieuwing is het de docenten door tal van deskundigen die nimmer voor de klas hebben gestaan duidelijk gemaakt dat alles wat ze voorheen deden eigenlijk `nergens op leek'. Voortaan moet het anders. Een docent beperkt zich tot het begeleiden van de leerling.

Had een docent vroeger elke les alle leerlingen in de klas, dan is dat nu niet meer het geval. In de Tweede Fase wordt de leerling geacht ongeveer 2/3 deel van de beschikbare tijd zelfstandig `vaardigheden op te doen' aan de hand van een door de docent opgestelde studiewijzer. De vaardigheden worden opgedaan in een `fluisterstille' ruimte, meestal de o zo knusse mediatheek waar de toekomstige studenten haast massaal achter de computerschermen hun tijd zitten te verdoen. In het resterende 1/3 deel van de studietijd dat de leerling niet onder eigen verantwoordelijkheid invult, voor de meeste vakken niet meer dan één lesuur, staat de docent voor de haast onmogelijke taak om alle in de zelfstudieuren verloren tijd in te halen, zodat de leerling toch met enige kans van slagen voor het eindexamen op kan gaan. Voor een bevlogen leraar met een boeiend verhaal is in dit systeem geen plaats meer. Meer dan 15 jaar geleden, vóór de periode Deetman, heb ik voor het laatst een leerling geadviseerd het onderwijs in te gaan.

Jammer, het was een mooi beroep.

    • J. Verkerke Eindhoven