`Ik vertrouw op God', roept piloot

Het Amerikaanse Bureau voor transportveiligheid NTSB heeft de tekst vrijgegeven van het gesprek tussen de piloot en de co-piloot van een Boeing 767 van EgyptAir die op 31 oktober vorig jaar neerstortte voor de Amerikaanse kust, ten zuiden van het eiland Nantucket.

De tekst is een onderdeel van een ruim 1.600 pagina's tellend rapport met alle gegevens over het onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Het NTSB trekt nog geen conclusies uit de gegevens. Die volgen later, aldus NTSB-voorzitter James Hall. Hij zei dat nog niet duidelijk is wanneer het definitieve rapport voltooid zal zijn.

Al vrij snel na de het ongeluk, waarbij alle 217 inzittenden om het leven kwamen, werd door Amerikaanse onderzoekers gesuggereerd dat de ramp mogelijk het gevolg was van een zelfmoordactie van een van de bemanningsleden, co-piloot Gameel El-Batouty. In Egypte werd woedend gereageerd op die veronderstelling. Volgens de Egyptische regering was de piloot een gelovige moslim, en die zou nooit zelfmoord plegen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten overwogen destijds het onderzoek over te dragen aan de FBI. Maar in Egypte werd gezegd dat president Mubarak persoonlijk bij zijn Amerikaanse ambtgenoot Clinton had bemiddeld om dat te voorkomen. Het Witte Huis heeft dat steeds ontkend.

De laatste dialoog tussen piloot Adel Anwar en El-Batouty lijkt de theorie van een zelfmoordactie te bevestigen. Zo spreekt El-Batouty elf keer de zin ,,Ik vertrouw op God'' uit. Ook als antwoord op de vraag van Anwar wat er aan de hand is. Op een bepaald moment vraagt de piloot aan El-Batouty of hij de motoren heeft uitgezet. Het duurt langer dan een minuut voor de laatste reageert. Piloot Anwar tracht intussen het vliegtuig weer onder controle te krijgen en roept tegen El-Batouty dat die hem moet helpen trekken.

James Hall ontkende gisteren niet dat er meningsverschillen zijn tussen de Egyptische en Amerikaanse onderzoekers. ,,Waar ze van mening verschillen, mochten ze dat in de tekst weergeven'', aldus Hall. De Egyptische onderzoekers zijn boos over het feit dat een onderzoek van de FBI naar de achtergronden van de bemanning aan het rapport is toegevoegd. Daarin wordt melding gemaakt van problemen met piloot Gameel El-Batouty in het hotel in de nacht voor de vlucht. Volgens de veiligheidsdienst van het hotel zou El-Batouty zich onder meer exhibitionistisch hebben gedragen.

Hall, die eerder in het Congres verklaarde dat de bewegingen van het vliegtuig ,,overeenkomen met doelbewuste handelingen van een van de bemanningsleden'', zei gisteren dat het FBI-onderzoek bij het rapport is gevoegd omdat het ,,potentieel'' van belang is voor het onderzoek, al moet volgens hem nog wel worden uitgezocht of het werkelijk relevant is.

De Egyptische onderzoekers concentreren zich op de hoogteroeren. De vluchtgegevens hebben aangetoond dat beide hoogteroeren niet, zoals gebruikelijk, gelijk stonden. Het definitieve rapport moet uitsluitsel geven op de vraag of dit is veroorzaakt door technische problemen, paniek bij de bemanning of mogelijk zelfs door strijd tussen twee mensen in de cockpit. (AP, Reuters)