`Industrie helpen bij zoektocht innovatie'

Greenpeace International gaat systematisch op zoek naar duurzame technologie in de industrie.

Dat heeft de milieuorganisatie gisteren aangekondigd bij de presentatie van het jaarverslag over 1999 op het hoofdkantoor in Amsterdam. Een nieuwe afdeling voor technologische innovaties gaat bedrijven ,,confronteren'' met technologieën die het milieu geen of minder schade berokkenen.

Te vaak, meent Greenpeace, worden technologische beslissingen overgelaten aan de industrie zelf, zonder een serieus maatschappelijk debat.

Als een belangrijk succes noemt Greenpeace de aankondiging twee weken geleden van Coca-Cola dat de Amerikaanse frisdrankenmultinational wil proberen om vanaf 2004 alleen nog milieuvriendelijke koelsystemen te gebruiken. Greenpeace had daarop aangedrongen tijdens een campagne voor een `groene' Olympische Spelen in Sydney, waarvan Coca-Cola een van de grote sponsors is.

De afdeling wordt geleid door de Duitser Harry Lehmann, voormalig directeur van het Wuppertal Instituut voor milieuvraagstukken en lid van een onderzoekscommissie van het Duitse parlement naar klimaatverandering.

Uit het jaarverslag blijkt verder dat Greenpeace International voor het eerst sinds negen jaar weer meer donateurs telt. Het aantal betalende leden van Greenpeace steeg van 2,4 miljoen in 1998 naar 2,5 miljoen vorig jaar, vooral door groei in Argentinië, Tsjechië en Hongkong-China. De inkomsten stegen in 1999 voor het vijfde achtereenvolgende jaar tot ruim 210 miljoen gulden, 8 procent meer dan in 1998. Volgens financieel directeur G. MacFarlane is het overgrote deel van de inkomsten, 81 procent, afkomstig van individuele donateurs. Duitsers, Nederlandsers, Britten, Amerikanen en Zwitsers zijn het meest vrijgevig, aldus MacFarlane.