Banden Bridgestone ook in Europa terug

De Japanse bandenfabrikant Bridgestone moet na de miljoenen autobanden in de Verenigde Staten nu ook in Europa en Japan duizenden autobanden terug halen wegens onveiligheid. De banden zijn het meest in gebruik bij de jeep Ford Explorer.

De drastische maatregelen noodzaakt Bridgestone dit boekjaar een extra voorziening te treffen van 37,3 miljard yen (847 miljoen gulden). Daardoor zal de nettowinst dit jaar met 26 procent dalen en niet uitkomen op de nog geen twee weken geleden voorspelde 90 miljard yen, maar op 67 miljard yen, zo heeft het concern gisteren beleggers gewaarschuwd. Vorig jaar bedroeg de nettowinst van Bridgestone 88,7 miljard yen.

Concurrenten als het Amerikaanse Goodyear en het Franse Michelin zitten intussen niet stil. Ze hebben gisteren aangekondigd hun bandenproductie in de VS flink op te voeren, Michelin (waaronder Goodrich) met 10 procent, Goodyear zelfs met 250 procent. Een woordvoerder van Goodyear zei tegen het Amerikaanse persbureau AP dat Goodyear zich niet verkneukelt om de problemen bij de concurrent.

Het Europese hoofdkwartier van Bridgestone in Brussel beklemtoonde gisteren in een verklaring dat er in Europa geen auto-ongelukken bekend zijn als gevolg de staat van de banden.

In Canada heeft het Amerikaanse autoconcern Ford, een belangrijke klant van Bridgestone, 300.000 auto's teruggeroepen wegens onveilige banden. Fords maatregel kwam nadat woensdag in de Verenigde Staten Bridgestone/Firestone, de Amerikaanse dochter van het Japanse concern, zo'n 6,5 miljoen autobanden wegens veiligheidsrisico's terugriep. Mogelijk zijn de onveilige banden in de VS de oorzaak geweest van auto-ongelukken waarbij 46 doden en 80 gewonden vielen.

Dealers van Bridgestone/Firestone in de Verenigde Staten werden gisteren overstelpt met verzoeken van klanten om hun banden zo snel mogelijk te vervangen. Daarbij gaat het om de merken radial ATX, radial ATX II and Wilderness AT, banden die worden geproduceerd in de fabrieken van Bridgestone/Firestone in Noord-Amerika. In totaal zijn 14,4 miljoen van deze gewraakte typen geproduceerd, waarvan er in de VS nog 6,5 miljoen in gebruik zijn. Bridgestone/Firestone zal ze allemaal vervangen, ongeacht ouderdom of conditie. Uit veiligheidsoverweging hebben sommige grote Amerikaanse dealers besloten geen van de drie merken van Bridgestone/Firestone meer te verkopen. Op de beurs van Tokio is de koers van Bridgestone vandaag vrijwel niet veranderd nadat die gisteren met bijna 11 en eergisteren met ruim 8 procent was gekelderd.