Flitsstep verovert de stad

De flitsstep verovert Berlijn. Steeds meer mensen nemen de opklapbare drie- of tweewieler om snel naar hun werk te komen. Een uitkomst in drukke binnensteden waar parkeerplaatsen schaars en duur zijn.

Het wordt druk op de stoep. Niet slechts tieners en ravers, maar ook een enkele bejaarden en de nieuwe duo-partijvoorzitters van de Groenen, Renate Künast en Fritz Kuhn, bewegen zich bij voorkeur per Tretroller door de stad.

Onlangs kwam een afgevaardigde van de conservatieve CDU met zijn driewieler de Rijksdag binnenrijden. Zelfs bankiers in driedelig grijs en stropdas worden in het centrum van Berlijn op de step gesignaleerd.

In Duitsland is het een doorslaand succes, een Renner, zoals dat heet. Nog heeft de Tretroller een cultstatus. Maar het ziet ernaar uit dat de mini-peddelaar binnenkort in heel Europa hét vervoermiddel voor het sportieve korte-afstandsverkeer in de stad wordt.

In de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Amerika zijn al meer dan anderhalf miljoen exemplaren verkocht. Oorspronkelijk komt de flitsstep uit Duitsland. Afhankelijk van het type en de producent wordt hij Kickboard, Micro Skate Scooter of Ciro genoemd, wat een afkorting is van cityroller.

Ook de uitvinder is een Duitser. Sieghart Straka (47) heet hij. Straka is ontwikkelings-ingenieur. Hij woont sinds 1974 in Berlijn. Niet in de kelder, noch in de garage, maar op de vierde verdieping van een huizenblok in het Westen van de stad ontwikkelde Straka na lang experimenteren de Ciro.

Een oersolide en dus duur product. De 5 kilo zware Fatrat-versie bijvoorbeeld met zijn gefreesde aluminium frame, dubbele handvaten, 112 mm doorsnee wielen en voetrem wordt bij de grotere winkelketens voor rond de 600 mark per stuk verkocht.

Zijn vondst doet de Duitse ziel goed: ,,Eindelijk lopen Duitsland en Europa voorop'', zegt Straka desgevraagd. ,,Tot nu toe kwamen de meeste uitvindingen op het gebied van de sportapparatuur uit Amerika. Bij de inline-skates liep Europa vijf jaar achter. Dat is voorbij. Deze rage verspreidt zich vanuit Europa in één klap over de wereld.''

In 1993 kwam Straka op het idee een nieuw vervoermiddel te ontwikkelen. Tevergeefs had hij weer eens bijna een half uur met zijn auto naar een parkeerplaats gezocht. Hij kocht een skateboard en bouwde een kleine vierwieler. Straka versmalde de treeplank, monteerde er een aluminium stang en een as aan, en zette er een klapmechanisme op.

Kort daarna maakte hij een model met drie wielen, dat alleen van voren bestuurbaar was. In 1995 vroeg hij patent aan. Een jaar later verscheen een eerste serie van 25 stuks, die hij in eigen beheer liet produceren.

Het jaar daarop volgden nog eens vijftig exemplaren en al in 1998 wist Straka via een klein verzendhuis (Pro-Idee) driehonderd stuks van duizend mark elk af te zetten.

Straka doet zijn werk in de avonduren. Overdag is hij nog steeds in vaste dienst bij een toeleverancier voor automobiel-onderdelen. De productie heeft hij inmiddels vanuit de hoofdstad naar Schwarzenberg in het Ertsgebergte verlegd. Daar, bij MVG, rollen nu drie- tot vijfduizend stuks per maand van de band.

Sindsdien is de vraag naar flitssteppen enorm gestegen, zeker nadat de financieel sterke sportfabrikant K2 zijn eigen variant onder de naam kickboard op de markt bracht en met behulp van een dure advertentiecampagne populair maakte. Anders dan de Ciro heeft de kickboard geen handvaten maar een telescoopknop als stuur, wat heel cool is. Bovendien beschikt de kickboard over een geveerde treeplank, waardoor hij vooral skateboarders aanspreekt.

In veel sportzaken zijn de flitssteppen uitverkocht, ook de uiterst lichte en minder dan drie kilo wegende zilveren Micro met inline-skate-wielen.

De Micro, die wordt gefabriceerd door Micro Mobility Systems uit het Zwitserse Küsnacht bij Zürich, is de goedkoopste. In Duitsland kost hij minder dan 200 mark. Dit jaar maakte Micro Mobility Systems een omzet van vijftig miljoen Zwitserse franc. De verkoop gaat zo goed dat Micro-fabrikant Wim Ouboter onlangs uitgebreid feest kon vieren, omdat hij miljonair was geworden.

Ouboter (40) werd in Zwitserland geboren, maar zijn Nederlandse vader komt uit Rotterdam. Samen met Straka geldt hij als de ,,vader van de kickboard'' van K2, waarvoor hij een aantal onderdelen ontwikkelde.

Volgens Ouboter is de flitsstep – die in Zwitserland Trottinett heet – ,,niet aan te slepen. Zijn Micro wordt in China in elkaar gezet, vertelt hij. Daar heeft hij zesduizend man in dienst die een productiecapaciteit van 50.000 stuks per dag bereiken en maximaal een miljoen micro-scooters per maand leveren. Zelfs dat is niet genoeg, want in Azië zijn reeds diverse `roofkopiën' op de markt.

Oubouter is ervan overtuigd dat de flitsstep een nieuw tijdperk inluidt voor de menselijke mobiliteit: ,,Op het gebied van de micro-mobiliteit heeft de Trotti een enorm potentieel. Elke afstand kan ermee worden overbrugd die te ver is om te lopen en te kort om met een gemotoriseerde scooter af te leggen. De step kan gratis worden meegenomen in de bus of in de tram. En bovendien is het reuze gezond om je op deze manier voort te bewegen.''

Ook Sieghart Straka uit Berlijn is optimistisch. Nog kan hij niet uitsluitend van de verkoop leven. Maar hij weet: ,,Dit wordt gegarandeerd de opvolger van de inline-skates. Onze Tretroller zijn veel veiliger, je hebt geen valhelm nodig en iedereen kan er zo mee weg rijden.''

Het einde van de ontwikkeling is volgens Straka niet in zicht. Een versie die zo klein is dat hij in elke tas past, heeft hij al in ontwikkeling, en ook een met een kleine motor die uiteraard veel duurder wordt.

    • Willem Wansink