Nutreco's winst naar 64 pct

Een imago van gezondheid, en inmiddels betaalbaar voor bijna iedere portemonnee. Daardoor blijft de wereldwijde consumptie van zalm toenemen en daar plukt Nutreco, producent van gekweekte zalm en vis- en veevoer, de vruchten van. De winst steeg in het afgelopen halfjaar met 64 procent tot 26,1 miljoen euro (57,4 miljoen gulden), zo bleek vanochtend bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

De belangrijkste winstmaker was dan ook de divisie aquacultuur waarvan het bedrijfsresultaat steeg met 207 procent. Het goede resultaat is mede te danken aan de overname van Marine Harvest, een van 's werelds grootste zalmkwekers met vestigingen in Schotland en Chili. Nutreco kocht het bedrijf vorig jaar juli voor 110 miljoen gulden.

Het bedrijfsresultaat van de divisie agrocultuur daalde daarentegen, met 20 procent tot 18,8 miljoen euro. Volgens topman Wout Dekker is die daling met name te wijten aan de ,,ongunstige marktomstandigheden in de Benelux'' voor de varkens- en pluimveestapel. Hoewel de consumptie van varkens- en pluimveevlees jaarlijks nog steeds groeit met zo'n 2 tot 3 procent, krimpt de veestapel in de Benelux. Het bedrijf kan daardoor minder van zijn voer afzetten. Nutreco probeert zijn positie in Spanje te versterken. Daar mag de veestapel zich nog uitbreiden.

De totale omzet van Nutreco steeg met 22 procent tot 1,4 miljard euro. Daardoor heeft het bedrijf zijn winstverwachting voor het hele jaar bijgesteld van ruim 10 procent naar 25 tot 30 procent.