Heeft u nog een leuk idee?

Op de site worden de seconden al afgeteld. Volgende week, op 15 augustus, gaat Qineboko open, bijgenaamd `het eerste vituele reclamebureau van Nederland'. Wie denkt ook zelf wel eens een reclame-idee te kunnen bedenken, kan vanaf die datum op het internet opdrachten vinden van bedrijven die ideeën zoeken voor acties en campagnes. De beste inzendingen worden vervolgens aan die opdrachtgevers voorgelegd. De beloning kan, aldus de initiatiefnemers, oplopen tot zo'n 15.000 gulden.

Het idee voor de site is afkomstig van Simon Neefjes, directeur en mede-oprichter van het jonge Amsterdamse reclamebureau Neboko. Samen met zijn compagnons Cor den Boer en Diederick Koopal was hij bij zijn vorige werkgever, het grote bureau AP Lintas, geestelijk vader van opvallende campagnes. Zoals de blessures van ,,John de manager'', die wijzen op de oppeppende werking van Cup-a-Soup, de nieuwjaarsduik voor Unox en de knakworstjes die zo'n gretig onthaal vinden bij de niet voor elke kijker even aantrekkelijke vriendenkring van de zanger André Hazes.

Ze hebben dus, zou men denken, geen ideeën van willekeurige internet-surfers nodig.

,,Maar ideeën kunnen overal vandaan komen'', zegt Neefjes. ,,Inderdaad verwacht ik niet dat een loodgieter een compleet nieuwe communicatie-strategie voor een merk zal leveren, maar ik geloof wel dat heel veel mensen binnen een bepaald stramien met een originele invulling kunnen komen. Ik ben het met Diederick eens als hij zegt: iedereen is creatief, al is `t maar ééns in je leven.''

Hij noemt een aansprekend voorbeeld van een ander reclamebureau: de campagne voor Centraal Beheer. Alleen een geoefend reclamemaker is in staat om zo'n bedrijf te bedienen met het idee achter ,,even Apeldoorn bellen'' en daaraan jarenlang een succesvolle uitwerking te geven. Maar nu iedereen die filmpjes kent, moet het volgens Neefjes mogelijk zijn dat een nieuwe variatie op dat thema van buiten komt. En zoiets geldt, zegt hij, ook voor zijn eigen Cup-a-Soup: ,,Wat wij daar hebben gedaan, is het idee neerzetten dat je door die soep om vier uur 's middags scherp kunt blijven. Maar nu is het de bedoeling aan dat idee ook een evenement te koppelen. En hoewel we de nieuwjaarsduik hebben verzonnen, is dat niet iets waarin we zelf heel sterk zijn. Dan is het dus belangrijk ideeën van anderen te krijgen.''

Op de site, opgezet in samenwerking met het interactieve adviesbureau Qi, komen zulke problemen te staan. Geen ideeënbus voor slagzinnen, zegt Neboko, maar reële opdrachten van bekende adverteerders. Zij betalen circa 10.000 gulden om mee te doen. ,,Voor een bedrijf is het ook een aantrekkelijke gedachte'', zegt Qi-directeur Jeroen de Bakker, ,,dat allerlei mensen zich straks gaan verdiepen in hun merk. Dat schept natuurlijk een sterke band.''

Wat er van Qineboko gaat worden, weet nog niemand. Nu al koestert De Bakker visioenen van een nieuwe community, een virtueel samenzijn van spitsvondige geesten die ideeën en meningen over reclame gaan uitwisselen. Neefjes acht het evenmin onmogelijk dat er veelbelovend reclametalent uit tevoorschijn komt. ,,Als er iemand opduikt die drie, vier keer prijs heeft met een goed idee'', dagdroomt hij, ,,dan wordt het wel tijd om daar eens mee te gaan praten.''

Neboko zegt in elk geval niet bang te zijn dat de site straks een averechts effect zal hebben. Want als er goede ideeën uit komen, kan reclame blijkbaar ook door amateurs worden bedacht. ,,Nee, het gaat altijd om de interpretatie'', werpt Neefjes tegen. ,,Een goed idee is dertig procent van het werk. Voor de rest gaat het erom dat het ook heel goed wordt uitgevoerd. Het is trouwens ook altijd nog de vraag hoe je een goed idee herkent. Dat kan alleen op basis van ervaring. En dat blijft ons vak.''

(www.qineboko.nl)

    • Henk van Gelder