Armlastig Air ALM nog niet failliet

De Antilliaanse luchtvaarmaatschappij Air ALM is voorlopig van een faillissement gered. De pilotenvakbond VNV-NA heeft het ultimatum dat zij de ALM-directie heeft gesteld tot 14 augustus verlengd. Voor die tijd wil de vakbond garanties van de directie en van de overheid van de Nederlandse Antillen, de grootste aandeelhouder van de luchtvaartmaatschappij.

Het conflict tussen de vliegers en Air ALM gaat over 10,9 miljoen Antilliaanse guldens (14,7 miljoen gulden) aan loonbelasting en sociale premies. Air ALM heeft dat geld wel op de salarissen van de piloten ingehouden, maar nooit afgedragen aan de belastingdienst. De piloten willen nu de schriftelijke garantie dat de ALM het geld alsnog afdraagt, zodat het niet op de piloten persoonlijk wordt verhaald.

In juni bepaalde een rechtbank in de Curaçaose hoofdstad Willemstad dat Air ALM de ingehouden belasting en premies af moest dragen. De rechter legde een dwangsom op van 50.000 Antilliaanse guldens voor elke dag dat het geld niet aan de belastingdienst was overgemaakt. De piloten dreigen nu de cumulatieve dwangsommen op te eisen als Air ALM de verschuldigde premies niet betaalt. Volgens de Stichting ALM Beheer, die de aandelen in de luchtvaartmaatschappij voor de Antilliaanse overheid beheert, zouden de financiële eisen van de piloten het faillissement van Air ALM betekenen.

Air ALM onderhoudt een aantal lijnvluchten in het Caraïbisch gebied, het noorden van Latijns Amerika en de Amerikaanse staat Florida. Air ALM verkeert in een penibele financiële situatie, het heeft ongeveer 250 miljoen Antilliaanse gulden (330 miljoen gulden) schuld. Eerder dit jaar besloten de Nederlandse en de Antilliaanse regering het monopolie van Air ALM en de KLM op vluchten naar de Antillen op te heffen.