Nieuwe topman Wolters Kluwer wil verhaal kwijt

Uitgevers zetten deze week de toon op de financiële agenda. Wolters Kluwer breekt met een traditie: er komt een persconferentie.

Met Wolters Kluwer en Elsevier staan deze week de uitgevers centraal in de stroom van halfjaarcijfers. In het geval van Elsevier zien analisten uit naar de eerste feitelijke invulling van Elseviers (internet-)strategie zoals eerder dit jaar aangekondigd door de nieuwe topman Crispin Davis.

Wat Wolters Kluwer betreft is het wachten op de eerste tekenen van een nieuwe internetstrategie na het vertrek van Caspar van Kempen, in maart van dit jaar. Van Kempen wilde meer in internet investeren en vertrok mede omdat hij zijn zin niet kreeg.

Zijn opvolger Rob Pieterse zei eerder dit jaar in een interview met deze krant dat een deel van de klanten van Wolters Kluwer nog helemaal niet aan internet toe is: ,,Advocaten, notarissen en artsen, drie van onze belangrijkste klantengroepen, werken nog vooral met papier. Zeker in Europa duurt het nog wel even voordat die allemaal op internet zitten, zij zijn toch wat behoudender met die dingen.''

Onder Pieterse zal Wolters Kluwer morgen voor het eerst in lange tijd cijfers toelichten op een persconferentie. Blijkbaar wil de nieuwe topman zijn verhaal kwijt.

Ondanks de voorzichtigheid met internetinvesteringen zien analisten uit naar nieuwe plannen op dit gebied. ,,De internetstrategie van Wolters Kluwer is niet overtuigend'', aldus analist Reinier Westeneng van SNS tegenover het persbureau Reuters. ,,Ze hebben tot dusver geen significante allianties aangekondigd. Het zal snel te laat zijn.'' Met een winst van omstreeks 195 miljoen euro (429 miljoen gulden) zou Wolters Kluwer in elk geval aan de financiële verwachtingen voldoen. In dezelfde zes maanden van vorig jaar kwam de winst, voor afschrijvingen, nog uit op 193 miljoen euro.

De meeste doelen die Elseviers nieuwe topman Crispin Davis dit voorjaar heeft gesteld hoeven pas in 2002 gerealiseerd te zijn. In dat jaar moet er bijvoorbeeld een miljard pond (3,6 miljard gulden) verdiend worden met internet. Een groep analisten die is geraadpleegd door Reuters voorziet voor Elsevier een operationele winst van 361 tot 385 miljoen pond (eerste helft 1999: 408 miljoen pond) en een omzet van een kleine 1,8 miljard pond tegen iets minder dan 1,7 miljard pond in de eerste helft van vorig jaar.