KOMKOMMERNIEUWS

,,De zomerperiode is voor een nieuwsredactie een hele rare periode. Het nieuws komt niet vanzelf binnen, dus moeten we flink op zoek naar onderwerpen. Toch vind ik de zomer de leukste periode van het jaar. Juist omdat de nieuwsluwte veel van je journalistieke creativiteit vergt.'

Terwijl de meerderheid van de Nederlandse bevolking naar een lagere versnelling schakelt, doet Petra de Beij er 's zomers juist een schepje bovenop. Als eindredacteur van Hart van Nederland beleeft ze gedurende de zogenaamde `komkommertijd' de drukste periode van het jaar. Iedere dag moet ze voor SBS6 een programma van 21 minuten vullen, slechts twee minuten minder dan tijdens de nieuwsrijke herfst en winter.

,,Het nieuwsaanbod is kleiner en de onderwerpen zijn magerder. Politiek en economisch nieuws van hoger niveau is er niet. We vragen onze tipgevers en correspondenten dan ook om extra te letten op kleine dingen. Typische zomeronderwerpen zoals de patrouilles van de waterpolitie of de aanpak van zakkenrollers in Amsterdam komen natuurlijk vaak terug. Maar ook in de zomer proberen we een minimale kwaliteit te waarborgen, dus zoeken we continu naar items die potentieel nieuws zijn.'

De redactie van Hart van Nederland steunt niet alleen op een netwerk van tipgevers en correspondenten, maar krijgt ook nieuws aangeleverd van de internetredactie van Cameo Media, het productiebedrijf verantwoordelijk voor het programma. Toch blijft eigen nieuwsgaring het allerbelangrijkste. De Beij: ,,Ons programma lijkt sowieso niet op de andere nieuwsrubrieken, wij doen heel weinig aan agenda-journalistiek. We zijn dus geoefend in het zelf maken van nieuws. Soms heb je een opleving, zoals nu met die vier Nederlandse jongens in Joegoslavië. De eerste dag dat het nieuws naar buiten kwam hadden we al interviews met de buren. Een dag later behandelden we de politieke reacties en op dag drie kwamen de vrienden van de arrestanten aan het woord. Je kunt dan nog de ouders interviewen maar daarna houdt het op en is het wachten tot er weer iets nieuws gebeurt.'

    • Edo Dijksterhuis