Vliegvakanties in winter fors duurder

De vakanties naar Europese zonbestemmingen worden deze winter gemiddeld 6 tot 9 procent duurder. De vakantieprijzen van verre reizen stijgen met 10 procent. Dit heeft bestuursvoorzitter H. Bakker gisteren aangekondigd tijdens de presentatie van het nieuwe winterprogramma van Travel Unie International (TUI), een dochterbedrijf van het Duitse Preussag.

Bakker wijt de prijsstijging aan de hoge brandstofprijzen en de dure dollar. De chartervliegtarieven stijgen deze winter met ruim 12 procent. TUI is met 3.200 reisbureaus en 63 touroperators de grootste reisorganisatie van Nederland.

Ook charteraar Martinair, net als Transavia onderdeel van de KLM-groep, kondigde eerder dit jaar aan de prijzen van vliegtickets met 10 tot 15 procent te verhogen. Volgens een woordvoerder van Martinair is de aankondiging van die prijsverhoging de reden geweest voor touroperators om uit te wijken naar andere chartermaatschappijen.

Bakker van TUI noemde het `haast oncontroleerbare prijsmechanisme van de Nederlandse carriers' als reden dat ook TUI vanaf 1 november met een eigen vliegtuig vanaf Schiphol gaat vliegen. Ook moet een eigen charterbedrijf ,,een hoogwaardige kwaliteit'' garanderen.

Bakker kondigde vorig jaar al aan met vliegtuigen van het Duitse zusterbedrijf Hapag Lloyd Flug en het Engelse Brittannia (beide ook deel van Preussag) met chartervluchten naar diverse bestemmingen op de Canarische Eilanden te gaan vliegen. Ook voormalig eigenaar H. Mosselman van Air Holland kondigde deze week aan een nieuwe chartermaatschappij `Dutch Bird' te beginnen.

Martinair verwacht niet dat de drukte op de chartermarkt een prijzenoorlog zal ontketenen, omdat door de hoge kerosinekosten geen enkele maatschapij zich dat kan veroorloven. Martinair en Transavia zien de nieuwe charters dan ook niet als een bedreiging. ,,We hebben nu bijna 40 procent van de Middelandse Zee-markt in handen'', zegt Martinair. ,,We verwachten niet dat dat minder dan een derde wordt.''