Stuk metaal op startbaan Concorde

De ramp vorige week dinsdag met de Franse Concorde is mogelijk veroorzaakt door een metalen strip die op de startbaan lag en die niet afkomstig was van het verongelukte toestel.

De vondst van het dunne stuk metaal, van ongeveer veertig centimeter lengte, is gisteren bekend gemaakt door de Franse ongevallenraad.

In een rapport over de stand van zaken in het onderzoek naar de oorzaak van het neerstorten van de Concorde, schrijven de onderzoekers ook dat in de gevonden resten van een van de banden een `diepe snee' is aangetroffen. Dat duidt mogelijk op een klapband, maar over de vraag of die is veroorzaakt door het stuk metaal, laten de onderzoekers zich nog niet uit. Ook staan in het tussentijdse rapport geen aanwijzingen over de herkomst van het brokstuk.

Bij de ramp met de Concorde van Air France, die vlak na vertrek van het vliegveld Charles de Gaulle bij het dorpje Gonesse neerstortte, kwamen alle 109 passagiers en bemanningsleden om het leven, alsmede vier mensen op de grond. Tot dusver zijn de lijken van 86 mensen geïndentificeerd.

Aanvankelijk werd gezegd dat een van de motoren van het vliegtuig in brand stond, maar volgens het Franse onderzoeksteam is het nu wel zeker dat die brand niet is begonnen in de motoren.

De afgelopen dagen werd er op gespeculeerd dat een spatbord van de Concorde is losgeslagen als gevolg van een klapband, waarna het onderdeel een gat heeft geslagen in de brandstoftank of in de brandstofleiding. In 1993 heeft zich een dergelijk incident voorgedaan met een Britse Concorde. British Airways paste de constructie daarna aan, maar Air France heeft dat nooit gedaan.

De vondst van het `vreemde' stuk metaal zet de `spatbord-theorie' weer op losse schroeven, hoewel de Franse ongevallenraad deze week wel bevestigde dat temidden van allerlei andere brokstukken op de startbaan, afkomstig van de Concorde, ook de resten zijn gevonden van een afgebroken spatbord.

Overigens hebben enkele deskundigen gisteren gezegd dat ze betwijfelen of een klein stuk metaal, zoals dat is aangetroffen op de startbaan, tot zulke desastreuze gevolgen kan leiden.

Sinds het ongeval houdt Air France al haar Concordes aan de grond, en de Franse minister van Transport zei deze week dat die maatregel van kracht blijft totdat de oorzaak van de ramp is vastgesteld. Volgens de mecaniciens van Air France is dat niet nodig. Ze hebben hun werkgever gevraagd een vlucht te organiseren met een Concorde, waarbij zij als passagiers meevliegen, om zo op symbolische wijze hun vertrouwen in het toestel te laten zien.

Woordvoerder Gilles Belliard van de vakbond van mecaniciens in de burgerluchtvaart zei gisteren dat zo'n actie het publiek moet overtuigen van de betrouwbaarheid van de Concorde. Hij zei ook dat genoeg personeelsleden van Air France bereid zijn om mee te vliegen.