Daimler stopt met productie van treinen

DaimlerChrysler heeft voor een bedrag van 790 miljoen euro (1,75 miljard gulden) zijn raildivisie Adtranz over gedaan aan de Canadese trein- en vliegtuigproducent Bombardier.

Het Canadese concern wordt na de overname van Adtranz de grootste producent van spoormaterieel ter wereld. Adtranz is binnen DaimlerChrysler al enkele jaren de enige verliesgevende activiteit. Topman Schrempp van DaimlerChrysler liet vorige week tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van DaimlerChrysler al de naam van Bombardier vallen als voornaamste kandidaat om Adtranz over te nemen. Gisteren verklaarde Schrempp na de bekendmaking van de verkoop dat Bombardier, met spoormaterieel als kernactiviteit, het meest geschikt is om van Adtranz weer een succesvolle onderneming te maken.

Binnen DaimlerChrysler waren de verwachtingen om Adtranz op korte termijn weer winstgevend te maken niet erg hoopgevend. Deutsche Bahn, geleid door de voormalige stafmedewerker van DaimlerChrysler Helmut Mehdorn, is één van de belangrijkste klanten van Adtranz dat naast trein- ook metrostellen produceert. Mehdorn heeft echter rigoureuze bezuinigingen aangekondigd bij Deutsche Bahn, waardoor Adtranz van die kant voorlopig niet op grote orders hoeft te rekenen.

Begin 1999 nam DaimlerChrysler de helft van Adtranz over van het Zweeds-Zwitserse concern ABB voor omgerekend 900 miljoen gulden. De andere helft had het zelf al in handen. Eind vorig jaar ging het roer bij Adtranz om, waarbij zes fabrieken werden gesloten en 3000 van de 24.000 banen verdwenen.

Adtranz, dat onder meer samen met Siemens de hogesnelheidstrein ICE maakt, leed al twee jaar verlies, maar wist in het tweede kwartaal van dit jaar wel quitte te spelen. DaimlerChrysler bezit buiten de auto-activiteiten nu nog de divisie MTU, producent van motoren voor onder meer schepen en treinen. Ook heeft het nog een financiële dochteronderneming (Debis). DaimlerChrysler Aerospace (het lucht en ruimtevaartconcern dat ondermeer grootaandeelhouder is in Airbus) maakt deel uit van het Europese defensieconsortium EADS.

De verkoop van Adtranz moet worden goedgekeurd door de commissarissen van DaimlerChrysler. Ook de kartelautoriteiten zullen hun toestemming moeten geven. Die laatste zullen zich vooral richten op de overblijvende concurrentiemogelijkheden, want de markt voor spoorwegmaterieel is in handen van maar weinig fabrikanten.