Homohuwelijk zet Duitsland op stelten

. De Groenen veranderen de Duitse samenleving. Afscheid van de kernenergie hebben ze in de coalitie met de sociaal-democraten al voor elkaar gekregen. Net als invoering van een dubbel paspoort voor buitenlanders. Met de wet in de hand willen de Groenen mannen aan de afwas zien te krijgen. En na de zomervakantie starten ze een grote campagne voor het homohuwelijk.

In de Berlijnse Republiek moet het afgelopen zijn met de wettelijke discriminatie van homoseksuelen. De Groenen hebben samen met de SPD een wetsontwerp voorbereid waarbij homo's en lesbiennes elkaar op het stadhuis het ja-woord kunnen geven.

Eindelijk krijgen homo's vrijwel dezelfde rechten als getrouwde hetero's wat betreft inkomstenbelasting, erfenissen, sociale voorzieningen en huurrecht. Ze mogen elkaars naam dragen. Als een van beide op de intensive care ligt in het ziekenhuis mag de ander voortaan op bezoek komen en ze mogen niet worden uitgesloten bij de begrafenis van hun partner. Alleen adoptie van kinderen is er niet bij; wel krijgen ze voor aanwezige kinderen een ,,klein verzorgingsrecht'' waar het gaat om alledaagse beslissingen.

Voor Duitsland is het verdwijnen van de discriminatie voor homo's – 5 miljoen op een bevolking van 82 miljoen – een kleine revolutie. Denemarken, Nederland, Zweden en Noorwegen mogen liberaler zijn, de sociaal conservatieve Duitsers hechten aan traditionele instituties als gezin en huwelijk – ook al loopt het aantal trouwpartijen drastisch terug en groeit het aantal scheidingen snel. Toen het huwelijk van bondskanselier Gerhard Schröder (SPD) met zijn vrouw `Hillu' (nummer drie) strandde omdat hij een vriendin had, werd het geen schandaal omdat hij Doris meteen trouwde.

Toen de rood-groene coalitie onlangs voorstelde homo's dezelfde rechten te geven als getrouwde stellen ging er in het conservatieve kamp dan ook een golf van protesten op. Het heilige instituut van het huwelijk werd gesloopt, riep de rechtse CSU'er Norbert Geis uit Beieren. De regering van voormalige 68'ers toonde nu eindelijk haar ware gezicht. Hadden zij niet jarenlang op de bres gestaan voor het `afbreken van de instituties'?

De katholieke kerk was helemaal in alle staten. Paus Johannes Paulus II kritiseerde het Gay Pride-festival in Rome al hard omdat ,,de wetten van de natuur'' met voeten werden getreden. De Duitse aartsbisschop Johannes Dyba uit Fulda noemde het homohuwelijk een ,,fatale stap in de degeneratie''. De deur werd opengezet voor homoseksuelen die zich zouden omgeven met ,,geïmporteerde lustobjecten''.

CDU-fractievoorzitter Friedrich Merz, zelf streng katholiek, dreigt zelfs naar het Constitutionele Hof in Karlsruhe te stappen, als de rood-groene regering haar voornemen wil doorzetten het homohuwelijk gelijk te schakelen met het `werkelijke' huwelijk. Ook de conservatieve Frankfurter Allgemeine Zeitung trok ten strijde. ,,Bondskanselier Schröder moet alleen al uit hoofde van zijn functie tegen het afschuwelijke plan zijn om homo- en lesbische stellen juridisch voor 99 procent gelijk te schakelen met echtparen'', fulmineerde de krant van het establishment: met een huwelijk wordt aan de `fundamenten van de staat' gezaagd.

De kanselier loopt inmiddels op kousenvoeten. Het woord `homohuwelijk' neemt hij niet meer in de mond. Het gaat hem om `juridische gelijkschakeling van paren van hetzelfde geslacht'. Het wetsvoorstel mag immers niet stuklopen op een blokkade van CDU/CSU in de Bondsraad (Eerste Kamer).

De Duitsers mogen liberaler geworden zijn – `slechts' een kwart wil geen homo als buurman – de kanselier weet ook dat het homohuwelijk bij een meerderheid van de bevolking buitengewoon moeilijk ligt. Willen politici de wens van de Duitsers uitvoeren, dan moet het CDU-voorstel van een Ehe light (tolerantie: ja, huwelijk: nee) worden uitgebreid, zo vat het opiniebureau Emnid de stemming onder de bevolking samen. Daarom starten de Groenen een campagne om voor hun homohuwelijk te werven.

Alleen, de meeste homoseksuelen willen helemaal niet trouwen, weet het weekblad Stern. Homo's willen eerder een variatie op de Ehe light: minder rechten en plichten dan in het huwelijk. Uit onderzoek van de Berlijnse socioloog Michael Bochow blijkt dat slechts een vijfde van de homoseksuelen in een huwelijkachtige monogame situatie leeft.

Werd het burgerlijke huwelijksideaal door de oprichters van de Berlijnse homobeweging, dertig jaar geleden, niet juist een laatkapitalistisch repressieapparaat gevonden? Waarom willen homo's trouwen, vroeg de Britse schrijfster Fay Weldon zich in Die Zeit af. Dat is achterhaald. Weldon acht het goed mogelijk dat het huwelijk in honderd jaar tot ,,een getto is geworden van louter homo's en lesbiennes''. In dat geval heeft rood-groen met haar homovoorstel het huwelijk van de ondergang gered.