Air France relativeert vondst van spatbord

Een spatbord dat mogelijk de oorzaak is van de ramp met de Concorde vorige week bij Parijs, is door Air France niet aangepast, nadat het in 1993 de oorzaak was van een incident met een Britse Concorde. Bij dat incident brak het spatbord na een klapband tijdens de landing los en sloeg het een gat in een brandstoftank. British Airways paste de constructie daarna aan. Volgens Air France was de aanpassing in Frankrijk niet verplicht door de luchtvaartautoriteiten.

De Franse ongevallenraad bevestigde gisteren dat op de startbaan van vliegveld Charles de Gaulle brokstukken zijn gevonden van een afgebroken spatbord. Het hoofd van de BEA, Paul-Louis Arslanian, zei dat in een reactie op een publicatie in het Amerikaanse blad USA Today, die gisteren de aandacht vestigde op de mogelijke rol van het afgebroken spatbord bij de crash. Volgens Arslanian is de afgebroken metalen plaat, bedoeld om de motoren te beschermen tegen sproeiwater van de banden, ,,één van de elementen van het onderzoek'' naar de oorzaken van de ramp, maar ,,niet hét element''.

Air France trachtte gisteren het belang van de aanpassing die British Airways in de constructie van het spatbord doorvoerde, te relativeren. De aanpassing garandeert volgens Air France alleen dat het spatbord heel blijft als het losschiet, maar voorkomt niet het losschieten zelf. British Airways zegt echter dat het spatbord door de aanpassing ook na losschieten met een kabel aan het landingsgestel blijft vastzitten.

De vluchten van de Franse Concordes zijn opgeschort, totdat onderzoekers een reconstructie hebben gemaakt van de toedracht van de crash. British Airways hervatte de vluchten van het supersonische vliegtuig binnen 24 uur na de ramp.