Concorde: de spatbord-theorie

Klapbanden, haperende motoren, een defect landingsgestel en een brandstoflek: het speelde allemaal een rol bij de crash van de Concorde die vorige week 113 mensen het leven kostte. Maar wat is de samenhang tussen al die storingen en mankementen? En wat veroorzaakte nu precies de brand die het toestel binnen twee minuten op een houten hotel deed storten?

Terwijl de Franse autoriteiten nog zoeken en vergaderen – vandaag kwamen de experts weer bijeen in Parijs – doemen langzaam maar zeker de eerste contouren op van een samenhangende theorie over de toedracht van de ramp. Het Amerikaanse blad USA Today meldde vanmorgen dat het Franse onderzoek zich richt op een tot nu toe onbekend element dat de sleutel kan zijn die alles in elkaar doet vallen. Onder de brokstukken die de Concorde tijdens de start achterliet op de startbaan van vliegveld Charles de Gaulle, bevond zich een spatbord, dat blijkbaar tijdens de start van het landingsgestel is afgebroken. Die metalen plaat – bedoeld om opspattend water op natte startbanen tegen te houden – heeft mogelijk het brandstoflek veroorzaakt, en daarmee de brand.

Maar waarom raakte het spatbord los? Hier komen de klapbanden in het spel. USA Today wijst erop dat een Britse Concorde in 1993 ontsnapte aan een crash nadat een spatbord van het landingsgestel was afgebroken. De metalen plaat sloeg een gapend gat in een brandstoftank, maar het toestel slaagde erin terug te keren naar het vliegveld. De Britse luchtvaartautoriteiten verklaarden achteraf dat het spatbord los was geschoten na een klapband tijdens de start. Klapbanden komen trouwens herhaaldelijk terug in het incidentenverleden van de Concorde.

Na het incident wijzigde British Airways het spatbord zo, dat het niet meer los kon schieten. USA Today informeerde bij Air France of de Franse luchtvaartmaatschappij zijn zes Concordes ook had aangepast. Antwoord van een woordvoerder: geen commentaar.