HET INTERNETCAFÉ

Internetcafé's hoeven niet per se in kelders of fabriekshallen gevestigd te zijn. KPN zag de mogelijkheden op straat liggen maar dat bleek iets te voorbarig. De honderdvijftig internetzuilen van de telecom-gigant gaan verdwijnen omdat ze niet genoeg opleveren. De opbrengsten wegen niet op tegen het onderhoud. Dit heeft niets te maken met vernielingen want volgens KPN zijn de palen behoorlijk `vandalisme-proof'. En de belangstelling was niet overal beneden verwachting. In Amsterdam en Rotterdam trokken de zuilen volgens KPN, die het gebruik nauwkeurig registreert, veel bezoekers. Zoals ook bij indoor-internet in de reguliere internetcafé's het geval is, gebruiken bezoekers de zuilen vooral voor het versturen en ontvangen van email. Dat weet KPN uit onderzoek, vertelt woordvoerder Michel Hubert. ,,We registreren niet alle internetpagina's die men bezoekt, wij vragen dat aan de bezoekers.''

Het bedrijf geeft internetten-in-het openbaar niet op. Inmiddels zijn de eerste vijf `multifoons' op Schiphol geplaatst, een combinatie van telefoon, internet en informatie over bijvoorbeeld hotels in de omgeving. Over het succes van die multifoons is nog niets bekend. KPN mikt op een select publiek, want de incidentele bezoeker van de luchthaven kan er geen gebruik van maken: de apparaten zijn achter de douane geplaatst. Toeristen die iets over hun vakantiebestemming willen weten, moeten de helderheid van geest hebben om die informatie tussen uitstappen en paspoortcontrole op te vragen.

En dat is niet alles. KPN is ook de markt van de internetcafés opgegaan. In Utrecht is onlangs een tweede `Time2surf internetshop' geopend. De eerste vestiging in Rotterdam is alweer gesloten door de grote concurrentie met het tegenovergelegen easyEverything dat op zijn beurt op last van de gemeente dicht moest wegens overlast door bezoekers. Ondanks die schijnbare hectiek verschijnen er steeds meer internetcafé's die, aan de bezoekersaantallen af te zien, goed in hun bestaan kunnen voorzien.

    • Ronald Rovers